Jak fotografovat produkty

Produktová fotografie aneb jak fotografovat produkty

Reaguji na četné dotazy, které jste mi zaslali. Dnešní článek bude o tom, jak fotografovat produkty a co je k tomu potřeba. Každopádně mějte na paměti, že produktová fotografie nepatří k nejsnadnějším. Celá produktová fotografie by klidně vydala na solidně obsáhlou publikaci. Ono totiž nejde jen o co nejvěrnější a nejpřesnější vyobrazení daného produktu. Jde také o to, aby snímek působil tak atraktivně, že si onen produkt taky někdo koupí. Dnešní článek proto berte jako takové vstupní okénko do produktové fotografie.

Produktová fotografie – fotíme produkty

Produktová fotografie má své využití hlavně v reklamě. Pomocí ní se snažíte zachytit design produktu, příp. jeho hlavní části, a výsledek takříkajíc prodat. Každopádně spousta produktů je jedinečných, unikátních, a proto se často využívají různé speciální nástroje a příslušenství.

Z toho plyne několik ne zrovna povzbuzujících závěrů. Kupříkladu to, že některé produkty se fotí v interiéru, jiné v exteriéru. Někdy využijete světelné stany a třeba i trvalá světla, jindy přirozené světlo prostředí. Stejné je to i s konkrétním nastavením fotoaparátu. Nelze tedy napsat, že pro fotografování bot musíte vždy použít pouze objektiv 24 mm, expoziční čas 1/500 sekundy, clonu f/16 a citlivost ISO 1600. Pravda je taková, že se expozice při focení produktů může solidně měnit. Vše závisí na produktu, prostředí, ve kterém se fotí, ale i na vybavení, příp. na jiných světelných podmínkách. Též záleží na požadavcích zadavatele.

Pamatujte též na to, že ne vše se dá snadno vyfotografovat. Často se setkáte s větší či menší postprodukcí. Některé produkty se např. lesknou a odráží siluetu fotografa. Než abyste zkoušeli jiné objektivy, nasvícení, příslušenství, atd., je někdy lepší fotografa vyretušovat. Hlavně je to často o dost rychlejší, levnější a efektivnější.

Příslušenství pro produktovou fotografii

Příslušenství pro produktovou fotografii může být celá řada. Co se tedy běžně používá? Je toho opravdu mnoho a záleží na konkrétním produktu. Namátkou:

  • objektivy s různými ohniskovými vzdálenostmi, včetně makroobjektivů,
  • záblesková světla, trvalá světla, ale i přirozené světlo z okolí,
  • softboxy, deštníky, voštiny a podobná příslušenství, která tvarují a usměrňují světlo,
  • odrazné desky různých tvarů a velikostí,
  • bílé, černé a jinak barevné pozadí:
    • papírové, z netkané textilie, vinylové s různými motivy, aj.,
  • světelné stany,
  • fotografické stoly, lavice – akrylátové, skleněné, dřevěné…, s texturou či bez ní,
  • stativy, nosiče světel a pozadí, včetně různých upevňovacích svorek,
  • své uplatnění najdou i polarizační filtry a někdy i různé kreativní fotografické filtry,
  • různé ubrusy, podložky, dekorace, které se hodí k danému produktu,
  • též najdou uplatnění šedé kalibrační tabulky pro vyvážení bílé barvy,
  • samozřejmě je také dobré použít vhodný fotoaparát.

Každý produkt je unikát a ne každému produktu vše sluší. Třeba takový momentový klíč nebudete fotografovat na dřevěném kuchyňském stole. Spíše bych to viděl na nějakou obyčejnou bílou plochu, příp. nasvícený před černým pozadím. Na druhou stranu takový stůl jistě dobře poslouží při fotografování jídla.

Přípravy na produktovou fotografii

V první řadě se soustřeďte na váš produkt. Před fotografováním ho pořádně vyčistěte, zbavte prachu, ale klidně i vyžehlete a poté naaranžujte. K tomu mnohdy pomohou různé čistící lepkavé válečky, ale třeba i čistící lepkavé hmoty.

Světlo je základ! Když použijete špatné světlo, produkty nemusí vůbec vyniknout. Způsobů nasvícení je ale velké množství. Není výjimkou použití různých násobných expozic. Při nichž nasvítíte vždy stejnou scénu / stejné produkty z různých míst a poté snímky spojíte do jednoho.

Vím, že jsem v úvodu psal o tom, že se nastavení fotoaparátu, resp. expozice, může při fotografování produktů značně měnit. Existuje ale několik doporučení, která vám mohou pomoci. Citlivost ISO udržujte v nižších hodnotách. Díky tomu nebudou vaše produkty na fotografiích zašuměné. Jistě existují produkty, kterým trocha toho šumu, případně filmového zrna, prospěje. Nicméně je lepší, když máte nad výsledkem kontrolu. Koneckonců šum i zrno můžete přidat dodatečně v pokročilých programech na úpravu fotografií. Osobně využívám nejnižší citlivost ISO, tedy hodnotu 100.

S clonou je to tak, že většinou budete chtít mít své fotografované produkty pěkně ostré, prokreslené. Proto se běžně využívají vyšší clony kolem f/9. Nicméně nic vám nebrání použít i clony nižší a ukázat vaše produkty tzv. v jiném světle. Problém nižších clon je často ten, že proostří jen malou část fotografovaného produktu. Je to dobrý kreativní prostředek, který pozorovatele nasměruje na konkrétní část produktu, který tímto zvýrazní. Lidé ale také chtějí vidět produkt v celé své kráse. Není tedy vždy vhodné vše fotit na minimální / maximální clonu.

Zbývá ještě expoziční čas. Ten můžete nastavit prakticky libovolně – produkty neutečou. Pokud používáte záblesky, doporučuji se držet v bezpečných časech (viz synchronizace blesku). Osobně se s fotoaparátem Canon EOS 7D Mark II držím kolem časů 1/250 až 1/125 sekundy.

Objektivy a příslušenství

Při přípravě na fotografování produktů myslete též na objektivy, které chcete použít. Často se uplatní ty s ohniskovou vzdáleností 50 mm a samozřejmě delší. To proto, že širokoúhlé objektivy s kratší ohniskovou vzdáleností mohou fotografovaný předmět deformovat. Předmět na fotografii pak neodpovídá skutečnosti. To u produktů není vůbec žádoucí.

Výše jsem zmínil jisté expoziční časy. Při delších časech není od věci použít stativ. Ten se hodí i ve chvíli, kdy chcete mít nad výslednou scénou kontrolu. Fotoaparát se na něm nepohne. V klidu si naaranžujete scénu, nastavíte expozici i potřebné světlo. Aby byl produkt co nejostřejší a fotoaparát se na stativu nepohnul, uplatníte kabelovou spoušť / dálkovou spoušť / samospoušť. V případě zrcadlovek ve spojením s předsklopeným zrcátkem.

Ne vždy si vystačíte s přirozeným světlem slunce někde venku v exteriéru, příp. přicházející skrze okno v interiéru. Někdy musíme světlu trochu pomoci – přidat, ubrat, nasměrovat, nebo jej jinak přizpůsobit. K tomu dobře poslouží již dříve zmiňované odrazné desky. Ty mají různě barevné odrazné plochy s různou odrazivostí. V domácím prostředí může k dodání světla pomoci i bílý list papíru.

S maximální kontrolu nad světlem pomohou softboxy. Ty se vyrábí v různých velkostech a tvarových provedeních. Mohou v sobě ukrývat jak trvalá světla, tak záblesková zařízení. Navíc na ně často můžete „navěsit“ voštinu. Ta pomůže ještě více a lépe nasměrovat světlo tam, kde je nejvíce potřeba.

Fotíme produkty doma

V první řadě je důležitá příprava. Na takové to „domácí focení“ můžete klidně použít řadu různých dekorací. Zpravidla se jedná o květiny, látky (klidně i ubrusy a kusy oblečení), ale i předměty, které s fotografovaným předmětem nějak souvisí. Jako podklad se v domácím prostředí běžně používají koberce, noviny, stolky, dřevěná prkénka, prostě cokoliv, co domácnost nabízí.

Myslete na to, že středem pozornosti je onen fotografovaný předmět. Všechny dekorace a podklady by neměly narušovat pohled na tento předmět. Mohou jej ovšem krásně doplňovat. Snažte se světlo nasměrovat na hlavní fotografovaný předmět. Je dobré, když jsou doplňkové předměty mimo toto světlo, příp. dále od hlavního předmětu. Ten pak totiž lépe vynikne.

Přemístěte se s fotoaparátem, produkty i dekoracemi k oknu. Při aranžování si dejte pozor, aby ve scéně nebylo přímé světlo. Přímé světlo je totiž velmi ostré a skoro vždy zničí scénu. Ideální je proto světlo krásně rovnoměrně rozptýlené po celé scéně. To stejné platí, pokud se rozhodněte fotografovat venku. Zde se dobře fotí ráno, večer, příp. za zamračeného dne. Pokud to ale jinak nejde, skvěle pomůže odrazná deska. Ta zpravidla obsahuje neprůhlednou, ale průsvitnou vrstvu, kterou lze dopadající ostré světlo krásně rozptýlit.

Hlavní objekt umístěte buď do středu snímku, nebo použijte pravidlo třetin, resp. zlatý řez (viz Wikipedie). Pokud jsou k tomu produkty vhodné, foťte je z více úhlů. Klidně i lehce obměňte případné dekorace. Nezapomínejte na rady ohledně expozice výše – nízká citlivost a zpravidla vyšší clona. Nebojte se ale klidně experimentovat.

Jaký objektiv na domácí fotografování zvolit? Předpokládám, že nebudete mít neomezeně prostoru. Ideální tedy budou ohniskové vzdálenosti kolem 35 mm až k 50 mm.

Čajová souprava

Navazuji na nadpis výše. Řekněme, že chcete vyfotit nějaký menší produkt (kalíšek s čajem, zákusek, čajovou konvičku…). K tomu chcete použít světlo od okna, případně fotit venku. Jak tedy postupovat?

V první řadě bych se zamyslel, jestli vůbec můžu fotit doma. Dále bych přemýšlel nad případnými dekoracemi. Bílé pozadí je klasika. Fotograf jím v drtivé většině nic nezkazí. Je to ale přeci jen takové „tuctové“. Takže řekněme, že chci čajovou soupravu trochu ozvláštnit. Jako ideální dekorace a podklad tedy může být břidlice, dřevo, ale klidně i nějaké tzv. čajové moře. Dále se může hodit nějaký tácek, na který umístíte sušené čajové lístky a třeba i termoska s vařící vodou.

Půjdeme fotit ven, protože doma nemáme ty správné rekvizity. Zabalíme do batohu konvičku, kalíšek, nějakou mystičku na čaj, větší množství samotného čaje a vařící vodu do termosky. Případně ještě slíváček na vařící vodu / hotový čaj. Vše se vejde do většího fotografického batohu, příp. pomůže obyčejný batoh a pro jistotu trocha bublinkové folie. K tomu bych si vzal přes rameno stativ a do jedné ruky dvě menší odrazné desky. Takto vybaven bych vyrazil buď někam do lesa, příp. k nějaké skále. V okolí mám spoustu pískovce a také čediče, který by se mohl vcelku hodit.

Nejprve bych začal s aranžováním samotné konvičky / kalíšku se zohledněním světelných podmínek. Dále bych zapojil odrazné desky – přidával, ubíral a formoval světlo, vyzkoušel bych i difúzní plochu, která světlo změkčí. Poté přichází řada na fotoaparát a stativ. Manuální expoziční režim, samospoušť a několik snímků s různým nastavením clony i odrazných desek. Poté bych přidával do scény další rekvizity a čajové příslušenství. Nakonec bych si onen čaj klidně i připravil a pokusil se zachytit i vodní páru z kalíšku např. proti černé odrazné desce.

Produkty bez zbytečných dekorací a bez stínů doma

Ne vždy chcete mít své produkty společně s nějakými rekvizitami. Některým produktům prostě lépe vyhovuje čistě bílé pozadí. Jenže jak na to v domácím prostředí bez použití drahých fotografických stolů a příslušenství?

Jednou z možností je tzv. bezestínový box. Potřebujete k němu menší či větší množství neprůhledného, ale průsvitného papíru. Jeden umístíte / nalepíte na stůl a s pomocí druhého papíru vytvoříte jakýsi tunel. Na tento tunel pak budete svítit. Někdy stačí jedno světlo ze shora. V některých případech naopak ze stran. Záleží na produktu a vrhání stínů. K osvětlení většinou stačí stejně výkonné a stejně barevné LED žárovky. Průsvitný papír dokáže rovnoměrně osvětlit produkt a díky svému bílému povrchu navíc krásně odráží průchozí světlo.

Větší produkty se to tunelu nevejdou. Pro ně je určen náležitě rozměrný box. Ten si v domácím prostředí vytvoříte z drátu, netkané textilie a papíru. Jak takový box může vypadat, ukazuje Wikipedie. K jeho osvětlení pomůže trojice až čtveřice světel – vrchní, dvojice bočních, příp. ještě jedno přední. Samozřejmě není problém využít blesky či záblesková zařízení. Jenže většina začínajících fotografů má doma maximálně jeden obyčejnější blesk, natož několik s pokročilým dálkovým odpalováním, příp. kabely se synchrokontakty.

Fotíme produkty profesionálně

Občas nastanou situace, kdy podomácku vytvořené boxy nestačí. Jde třeba o případy, kdy jsou produkty větší. Též jde o situace, kdy se i přes veškerou snahu nedaří dostatečně odstranit nevzhledné stíny. Navíc existují produkty, které skvěle odráží dopadající světlo (sklo, porcelán, různé šperky…). Ani na ně nemusí stačit podomácku vytvořený bezestínový box, popř. domácí světelný stan. Naštěstí existuje pomoc.

Fotografický stan - jak fotit produkty | moje Tajemno
Skvělým pomocníkem na produkty je tento fotografický stan.

Jedním z řešení je tento fotografický stan. Prodává se v různých velikostech, ale existují i skládací konstrukce, které nezabírají tolik místa. Často se vyrábí z netkané textilie, která krásně rozptyluje dopadající světlo. V přední části se nachází otvor, do kterého se vsune část objektivu. Některé fotografické stany mají možnost uvnitř napnout další textilii, na kterou se následně umístí daný produkt. Tyto vnitřní textilie nejsou vždy jen bílé, ale často si kupujete barevný set (kromě bílé např. černou, červenou, modrou a zelenou vrstvu).

Výhodou fotografických stanů je, že světlo v nich je rovnoměrně rozložené (tedy pokud se na stan svítí typicky ze tří stran). Předměty tak neodráží světelné zdroje, ale pouze bílou okolní barvu, resp. barvu světelných zdrojů. Často jde o softboxy se studiovými blesky.

Nevýhodou mohou být rozměry. Tyto světelné stany se nejčastěji vyrábí o velikostech do 120 × 120 cm. Z toho plyne, že se do nich nevejdou nějaké velké předměty. Nezapomínejte, že do tohoto stanu též musíte vložit objektiv. Stany se proto hodí zejména na menší předměty. Další nevýhodou je odraz objektivu. Menší box znamená objektiv blíže fotografovaným produktům. Čím blíže objektiv je a čím lépe produkty odrážejí světlo, tím spíše na nich bude vidět černý objektiv. Poslední věcí je textilie uvnitř. Ta může být skládací a při focení se poté objevují různé její přehyby. Je dobré ji před focením opatrně vyžehlit a zbavit případných nečistot.

Fotografický stůl

Dalším skvělým příslušenstvím na focení produktů je tzv. fotografický stůl. Často se jedná o hliníkové konstrukce různých velikostí. Na fotografii níže je 25 kg vážící světelný stan Walimex. Jeho nosnost je cca 20 kg. Rozměry difúzní desky má 130 × 238 cm, použitelná plocha pro produkty má velikost 130 × 100 cm. Difúzní plocha je z akrylátu.

Fotografický stůl - fotíme produkty | moje Tajemno
Na malé a středně velké produkty se též hodí fotografický stůl.

Fotografické stoly mají často různé variabilní nastavení. Na jejich rám lze připevnit světla a to jak na boční strany, tak i nahoru a dolů. Na fotografii výše můžete v zadní horní části vidět též háčky na papírové pozadí různých barev.

Výhody fotografických stolů jsou zřejmé. Pojmou větší a těžší produkty. Díky rámu můžete snáze pracovat s příslušenstvím, které lze na konstrukci různě navěsit. Deska je často z průsvitného materiálu (svícením zespoda odstraníte všechny stíny). Akrylátová deska dokáže světlo též příjemně rozptýlit. Navíc lze desku různě tvarovat dle potřeb fotografa.

Nevýhodou je rozhodně samotná konstrukce. Ta je zpravidla velká, těžká a neskladná. Ne vždy se dá fotografický stůl snáze rozložit. Oproti světelnému stanu je velký fotografický stůl také o dost dražší. Navíc není krytý ze všech stran (lze vyřešit zavěšením nějaké průsvitné látky) a tak se nemusí vždy hodit na fotografování lesklých předmětů.

Produkty a postprodukce

Jak jsem psal v úvodu – pokud fotografujete produkty, někdy je prostě výhodnější použít nějaké další úpravy a retuše. Produkty více prokouknou, pokud zvýšíte tzv. zřetelnost. Díky tomu se ve snímku zvýší kontrast, ale ne rovnoměrně v celé ploše snímku, ale pouze na hranách. V některých případech též pomůže zvýšit hodnotu textury. Ta funguje obdobně jako zřetelnost, ale nereaguje na velké hrany, ale zvýrazní jemnější struktury. Co jsou tyto jemné struktury? Jako příklad dobře poslouží vlasy u portrétní fotografie. U produktové fotografie to mohou být různé tkaniny.

Ne všechny programy pro editaci fotografií mají posuvník na zřetelnost a texturu / strukturu. U oblíbených programů je to již nějakou dobu standard. Jedná se např. o programy Adobe Lightroom, Capture One, Zoner Photo Studio.

Na již vyfocených produktech se též často mění hodnota stínůsvětel. Stíny i světla se malinko potlačují. To proto, aby nepůsobily na snímku rušivě. Hluboké černé stíny nemusí na snímku vypadat pěkně. Ostřejší světlo může přenést pozornost.

Též dobře poslouží kruhové, štětcové, příp. přechodové filtry. S nimi změníte expozici (ale i ostrost, zřetelnost, barevnost, aj.) na potřebném místě. Zvláště při venkovním focení se vám může do pozadí vloudit něco výraznějšího, co ruší celkový snímek. Díky těmto filtrům můžete danou rušivou věc nějakým způsobem označit a kupříkladu potlačit její světlost, barevnost…

Dejte si pozor na přílišné změny barev hlavního produktu. Barvy jsou jeho součástí. Jejich změnou vytvoříte úplně jiný produkt. Samozřejmě, že pokud se předmět prodává v různých barevných variantách, lze barvy v pokročilých editorech změnit lokálně tak, aby odpovídaly dané barevné variantě. To má výhodu v tom, že nemusíte vytvářet extra fotografie s různě barevnými produkty. Myslete ale na to, že když je produkt na snímku v limetkově zelený, tak kupec neočekává, že si kupuje tmavě zelený produkt, nebo snad olivově zelený.

Osobní zkušenost

Jednoznačně nejhorší práci jsem vždy měl při fotografování lesklých předmětů. Zejména lahve mne pěkně potrápily. Jak kvůli nečistotám (a že tu občas lítá prachu), tak často kvůli odrazům. V tomto případě se skvěle osvědčil velký fotografický stan. Lahve jsem fotografoval i v úplně černém ateliéru. Zde se mi osvědčilo nasvícení z boků s použitím dlouhých a úzkých stripboxů společně s voštinou. Některé odlesky lze zdárně eliminovat použitím polarizačních filtrů.

Pro velké produkty jsem nejčastěji používal zastíněný ateliér, ve kterém byla úplná tma. Produkty jsem umisťoval na 5 metrů široké papírové plátno. Když se pomačkalo / zašpinilo, stačilo onen kousek pouze odmotat a zase se pokračovalo ve focení.

U produktů se snažím dbát na autenticitu barev a nespoléhat jen na své oko a fotografický editor. Proto často využívám 18% kalibrační šedou tabulku, která je doplněná o zcela bílou a černou plochu. U některých barevných kombinací produktů to velmi pomůže.

Zajímavou zpestřením může být zrcadlo, příp. jiná velmi odrazná plocha, na kterou umístíte své produkty. Produkty mohou zatraktivnit i různě barevná světla. Ty obvykle neosvětlují produkt, ale jeho pozadí a to buď v celé viditelné ploše, nebo vytváří různé kruhy a ovály.

Nezapomínejte na propagaci. Jako první ukazujte nejatraktivnější snímky celého focení.

Produktová fotografie pro mne vážně nebyla nikdy snadná. Všemožné zápasení se stíny, barvami, osvětlením a co teprve s expozicí, aby bylo bílé pozadí opravu bílé… Není to prostě o tom, že: „Tak to nějak nacvakám a v počítači to pak už doladím.“ Chce to určitý čas, zkušenosti, ale i nebát se experimentovat. Dívat se na produkty z různých úhlů. Ukazovat je v jiném světle. Zaměřovat se jak na celek, tak i na detail.

Závěrem

Produktové fotografie se rozhodně nebojte. Pokud s ní teprve začínáte, zkuste nafotit všední předměty kolem vás. Třeba nějaký drobnější zákusek na talířku na jídelním stole. Trénujte na kostce LEGO. Zkuste nafotit plísňový sýr. Zkoušejte, nebojte se experimentovat.

Až zvládnete tyto předměty, zkuste něco těžšího. Třeba keramický šálek na kafe, který již trochu odráží předměty a kolem a hlavně na něm vidíte různé světelné zdroje. Poté pokračujte třeba lesklou lžíci.

Pokud máte externí zdroj světla, zkuste jej přesunout nad daný produkt. Potom mírně za tento produkt. Též klidně úplně dopředu. Nebo jej nasviťte z boku a z druhé strany umístěte odraznou desku, nebo bílý papír pro vyrovnání stínů. Dejte desku blíže, poté zase dále. Vyzkoušejte jednotlivé polohy a hlavně se toho nebojte. Prostě zkoušejte, dokud nebudete spokojeni.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.