Archiv štítku: vyvážení bílé

Trvalá světla

Trvalá světla nejen do ateliéru

Trvalá světla jsou skvělým pomocníkem jak v ateliérech, tak i v exteriérech. Jedná se o zdroje světla, díky kterým můžete osvítit celou scénu, ale klidně i jen její část. Trvalá světla jsou často vyhledávaná jak amatérskými fotografy, tak i těmi profesionálními. Navíc se velmi dobře uplatní při prakticky jakémkoliv natáčení. Není proto od věci se s těmito zdroji světla blíže seznámit. Pokračování textu Trvalá světla

Jak fotografovat v zimě

Jak fotografovat v zimě

V zimě se prý nedá příliš fotografovat. Fotoaparáty údajně vypovídají službu, baterie nedodávají dostatek energie, prsty fotografů mrznou a fotografie jsou takové našedlé. Navíc prý ani není co fotit, když je všechno takové „ošklivé“. Opravdu však za to všechno může zima? Není to přeci jen trochu jinak?

Dnešní článek je první z cyklu „Jak fotit v…“ a zaměřuje se na problematiku fotografování v zimě a mrazech. V článku najdete informace o tom, na co si dát při fotografování v mrazech pozor. Také zde objevíte několik tipů pro zajímavé náměty k focení. Pokračování textu Jak fotografovat v zimě

Filtry

Filtry pro objektivy

Filtry, tedy fotografické filtry, dokážou fotografovi v mnohém pomoci. O tom jste si koneckonců mohli již částečně přečíst v minulém článku. Předchozí článek celou situaci kolem filtrů lehce nakousl a to z pohledu výroby filtrů a materiálů. Dnes to však bude o kapánek zajímavější. Čekají vás konkrétní typy filtrů a kratičké vysvětlení, k čemu jsou tyto filtry dobré. Takže hurá do toho. Pokračování textu Filtry

Vyvážení bílé – white balance

Vyvážení bílé – WB (White Balance)

Vyvážení bílé barvy je pojem, se kterým jsme se již několikrát setkali. Naposledy při testování fotoaparátu Canon EOS 50D. I vy se s ním můžete setkat. To si takhle fotíte a najednou mají vaše fotografie např. modrý nádech i přes to, že to takhle předtím nevypadalo.

Na fotoaparátech je pojem vyvážení bílé obvykle označen zkratkou WB z anglického „White Balance“. Staré filmové fotoaparáty či kamery vyvážení bílé nemají. Tato funkce přišla až s příchodem digitální techniky. Hodila se nejen fotografům, ale především všem filmařům.

Informace V dobách klasických filmů se funkce vyvážení bílé barvy řešila výměnou filmového materiálu za vhodnější. Dále pak použitím různých filtrů před objektivy. Což bylo v praxi velice nepohodlné.

O čem že je vyvážení bílé barvy krásně demonstruje fotografie níže.

vyvážení bílé barvy - White Balance
Vyvážení bílé barvy pro celkem 3 rozdílné fotografie vzniklé z jednoho RAW souboru. Fotografie vznikla náhodou při podzimním výstupu na Bezděz.

Pokračování textu Vyvážení bílé – white balance

JPEG nebo RAW

Je lepší JPEG nebo RAW?

V minulém článku o datovém formátu RAW jsem nakousl vcelku ožehavé téma. Mnozí z vás se mě teď ptají:

„Je lepší používat RAW a nebo fotit do JPEG? Vyplatí se do JPEG vůbec fotit? Jaké výhody datový formát RAW má?“

Fotit nebo nefotit do RAWu? Otázka, kterou se zabývá nejeden fotograf. Jedna skupina fotografů na tento datový formát nedá dopustit, druhá jej často označuje za zbytečnost. Pravda je však někde uprostřed. Tento článek se zaměřuje především na pohled řadového fotografa. Pokračování textu JPEG nebo RAW