Archiv pro štítek: RAW

Datový formát RAW je surový, nezpracovaný soubor z digitálního senzoru fotoaparátu. RAW není přímo souborový formát, ale spíše třída souborových formátů, protože každý výrobce implementuje jiný formát RAW souborů. Každý z RAW formátů má svoji příponu v názvu souborů, podle které je lze identifikovat. Např. CR2, NEF, ORF, RAF, atd.

EXIF metadata

EXIF metadata ve fotografiích

Zkratka EXIF z anglického „Exchangeable Image File format“ jsou vlastně metadata, která jsou vkládána do fotografií. To platí jak pro obrazový formát JPEG či TIFF, tak dnes i pro datový formát RAW.

Informace Metadata jsou data, která poskytují informaci o jiných datech. Více o tom, co to jsou metadata se dozvíte například na WikipediiExterní odkaz (i s příklady).

V některých programech na úpravu fotografií si můžete u svých fotografií všimnout dodatečných informací. Typicky: použitou citlivost ISO, použitou ohniskovou vzdálenost, expoziční čas, použitou clonu nebo třeba typ fotoaparátu. Tyto informace programy vyčtou právě z EXIF metadat, které fotoaparát automaticky vkládá do vyfotografovaných snímků.
Pokračování textu EXIF metadata

Vyvážení bílé – white balance

Vyvážení bílé – WB (White Balance)

Vyvážení bílé barvy je pojem, se kterým jsme se již několikrát setkali. Naposledy při testování fotoaparátu Canon EOS 50D. I vy se s ním můžete setkat. To si takhle fotíte a najednou mají vaše fotografie např. modrý nádech i přes to, že to takhle předtím nevypadalo.

Na fotoaparátech je pojem vyvážení bílé obvykle označen zkratkou WB z anglického „White Balance“. Staré filmové fotoaparáty či kamery vyvážení bílé nemají. Tato funkce přišla až s příchodem digitální techniky. Hodila se nejen fotografům, ale především všem filmařům.

Informace V dobách klasických filmů se funkce vyvážení bílé barvy řešila výměnou filmového materiálu za vhodnější. Dále pak použitím různých filtrů před objektivy. Což bylo v praxi velice nepohodlné.

O čem že je vyvážení bílé barvy krásně demonstruje fotografie níže.

vyvážení bílé barvy - White Balance
Vyvážení bílé barvy pro celkem 3 rozdílné fotografie vzniklé z jednoho RAW souboru. Fotografie vznikla náhodou při podzimním výstupu na Bezděz.

Pokračování textu Vyvážení bílé – white balance

Barevná hloubka

Barevná a bitová hloubka

Ve svých starších článcích a jistě i v některých budoucích můžete narazit na termín barevná hloubka. Termín barevná hloubka, hloubka barev či bitová hloubka označuje počet bitů použitých pro uložení barvy.

24-bitová hloubka barev, zde něco málo přes 65 tisíc barev
Ačkoliv je na obrázku výše použitá 24-bitová hloubka barev, je zde zobrazeno jen něco málo přes 65 tisíc barev. Např. zde chybí úplně bílá, černá a odstíny šedi. Musíte však uznat, že 24-bitový rozsah (= cca 16 miliónů barev) se prostě zobrazuje špatně.

Pokračování textu Barevná hloubka

JPEG – vše o JPEG formátu

JPEG – v jednoduchosti je krása

V lednu roku 2016, kdy tento článek vznikal byl formát JPEG nejrozšířenějším obrazovým formátem ze všech. Tak tomu bylo mnoho let před tím a jistě bude i mnoho let poté. Umí do něj fotit každý fotoaparát. Pracuje s ním každý skener, mobil, internetový prohlížeč i veškeré prohlížeče obrázků. JPEG, resp. JFIFExterní odkaz byl vyvíjen především pro publikování na webu a proto je navržen tak, aby měl co nejmenší velikost.

Dnes se zaměřím především na formát JPEG a doplním několik informací o RAWu. Pokračování textu JPEG – vše o JPEG formátu

JPEG nebo RAW

Je lepší JPEG nebo RAW?

V minulém článku o datovém formátu RAW jsem nakousl vcelku ožehavé téma. Mnozí z vás se mě teď ptají:

„Je lepší používat RAW a nebo fotit do JPEG? Vyplatí se do JPEG vůbec fotit? Jaké výhody datový formát RAW má?“

Fotit nebo nefotit do RAWu? Otázka, kterou se zabývá nejeden fotograf. Jedna skupina fotografů na tento datový formát nedá dopustit, druhá jej často označuje za zbytečnost. Pravda je však někde uprostřed. Tento článek se zaměřuje především na pohled řadového fotografa. Pokračování textu JPEG nebo RAW