Vyvážení bílé

Vyvážení bílé při západu slunce u moře

Vyvážení bílé barvy patří mezi velmi časté dotazy. Obzvláště v letních a zimních měsících se dotaz na vyvážení bílé barvy často opakuje. Nejsnazší odpovědí by byl odkaz na již vydaný článek na toto téma. Nicméně, jak se ukazuje, odkaz nestačí a je třeba se na tento problém opět zaměřit. Nyní několik dotazů od čtenářů těchto stránek.

Mám problém s barvami při fotografování západu slunce u moře. Fotografie mají často různý barevný nádech. Dá se s tím něco dělat?

Při focení v zimě má sníh na fotografiích namodralý nádech. Mám můj foťák špatné vyvážení bílé barvy, nebo je problém někde jinde?

Asi mi zlobí nastavení bílé barvy. Na co mám vyvážení bílé nastavit při fotografování portrétů? A na co mám foťák nastavit, když chci fotit při západu slunce?

Vyvážení bílé barvy – problémy

Jak již bylo napsáno, barva venkovního světla se v průběhu dne mění. Navíc lidské oko vcelku výrazně klame tím, že se dokáže rychle adaptovat jak na intenzitu světla, tak na jeho barvu. Aby toho nebylo málo, některé povrchy dokáží více či méně odrážet barvu okolního světla. To poslední tvoří častý problém při fotografování v zimních měsících.

Vyvážení bílé barvy v zimě | moje Tajemno
Obvykle bílý sníh velmi dobře odráží barvu okolních světel. Jak tedy správně nastavit vyvážení bílé barvy? Pro případné zvětšení klikněte.

„Bílý“ sníh dobře odráží barvu okolního světla. Obdobně fungují i bílá trička vnadných modelek při fotografování venkovních portrétů pod modrým nebem na zelené trávě. Tedy část trička bude mít spíše zelenější barvu od trávy, druhá část bude spíše modrá od nebe. Zde bohužel pomohou pouze lokální úpravy barevnosti v nějakém editoru. Tedy kromě přesunutí modelky na vhodnější místo. Nicméně s modrým sněhem se dá již něco dělat…

Jak na vyvážení bílé barvy

Jak tedy správně nastavit vyvážení bílé při fotografování prakticky čehokoliv? To je dobrá otázka. Nechat to vše na automatice? Nastavit vše na denní světlo, nebo na zataženo? Nebo se snad trmácet s kalibrační středně šedou tabulkou a nastavit barvu na tabulku?

Odpověď zní: „Vše z uvedeného je možné!“ Nikde není striktně dáno, jak má fotografie vypadat. Navíc v době digitální techniky, kdy je možné fotografovat takřka neomezeně, je vše mnohem snazší. Můžete klidně pořídit 20 snímků s různým nastavením vyvážení bílé barvy a to v rychlém sledu po sobě. V mnohých fotografických editorech navíc můžete měnit teplotu bílé barvy dle svého uvážení.

Rozličné nastavení vyvážení bílé barvy | moje Tajemno
Různé vyvážení bílé barvy pro jednu fotografii. Pro zvětšení klikněte.

Na snímku výše můžete vidět různé nastavení vyvážení bílé barvy ve scéně. Vrchní snímek zobrazuje scénu tak, jak ji viděl / vyhodnotil fotoaparát. Prostření snímek je nejblíže realitě. Snímek byl totiž pořízen při západu slunce. Skála tak měla načervenalý nádech a nebe nebylo zase tak modré, jako na horním snímku. Spodní snímek je pak umělcova představa se zvýrazněním i potlačením některých barev. Které nastavení vyvážení bílé barvy výše je tedy správné? Na to přeci nelze jednoznačně odpovědět. Je to především o vašem pocitu.

Problém jménem JPEG

Datový formát RAW má proti grafickému formátu JPEG (ne)jednu výhodu. Do RAWu se ukládají surová data ze senzoru fotoaparátu. Tato data je pak třeba nějakým způsobem „vyvolat“ v editoru. Nicméně právě v tomto editoru lze scéně nastavit nějakou hodnotu bílé barvy. Při fotografování do JPEGu, je snímek již nějakým způsobem upraven fotoaparátem – dle nastavení. To se samozřejmě týká i nastavení vyvážení bílé barvy. Ta však může být nastavena špatně či nevhodně. Fotografie pak může ztratit drahocenné detaily, které již nelze získat prostou úpravou snímku v nějakém fotografickém editoru.

Neznamená to však, že musíte hned začít fotit do formátu RAW. Znamená to, že pokud fotíte do JPEGu, je třeba si na některé věci dávat větší pozor. Kromě vyvážení bílé barvy třeba na expozici (zkontrolujete pomocí histogramu). Stejně tak bude pravděpodobně výhodnější využívat i vestavěnou korekci objektivu (článek v přípravě).

Jak bílou barvu tedy správně nastavit?

Na tuto otázku nelze odpovědět jednoduše. Potřebujete-li nastavit co nejvěrnější barvy (čehokoliv), je dobré mít u sebe šedou kalibrační desku. Ty se vyrábí v papírové i plastové podobě, příp. ve formě skládací desky na obrázku níže. Stojí desítky až stovky korun.

Náhrada za kalibrační tabulku + odrazná deska | moje Tajemno
Tato malá náhrada za šedou kalibrační tabulku disponuje z druhé strany stříbrnou odraznou plochou. Pro případné zvětšení klikněte.

Takovouto šedou tabulku poté položíte na / vedle předmětu, který fotografujete. Následně exponujete na tuto tabulku tak, aby zabírala většinu snímku a zvolíte uživatelské nastavení bílé barvy. Ve fotoaparátech Canon k tomu slouží položka v menu fotoaparátu s názvem uživatelské nastavení vyvážení bílé.

Uživatelské nastavení vyvážení bílé | moje Tajemno
Uživatelské nastavení vyvážení bílé

Po pořízení snímku kalibrační tabulky otevřete menu fotoaparátu. Zde najděte položku pro nastavování vyvážení bílé barvy. V této části hledejte obrázek výše. Po aktivování uživatelského nastavení teploty bílé barvy se na displeji fotoaparátu objeví snímky z karty. Pokud se neobjeví, bude v menu fotoaparátu samostatná volba uživatelského nastavení vyvážení bílé barvy. Tuto položku tedy otevřete. Následně vyberte snímek s kalibrační šedou tabulkou a potvrďte. Fotoaparátu tak řeknete – to na snímku je kalibrační šedá tabulka, nastav podle ní teplotu bílé barvy.

A co když kalibrační tabulku nemáme

Když nemáte kalibrační tabulku, lze toto nastavení provést například s kusem papíru, příp. s bílou fasádou domu. Pokud nic z toho nemáte, nezoufejte. Máte přeci digitální fotoaparát, můžete měnit nastavení bílé barvy během chvíle. Není tedy problém vyfotografovat několik snímků před samotným „velkým focením“.

To je vlastně i má odpověď na dotazy výše. Jak tedy nastavit vyvážení bílé barvy při fotografování západu slunce? Záleží jak je slunce nízko, resp. jakou má zrovna barvu. V některých případech je tak výhodnější kupříkladu zvolit denní světlo, jindy zataženo. Záleží jen na vás a na vaší představě fotografie. Nejlepší je být na místě fotografování s mírným předstihem a provést kontrolní snímky.

V klidu přijdete na místo fotografování. Nastavíte si nejvhodnější kompozici a posléze provedete i prvotní nastavení fotoaparátu. Následně pořiďte několik snímků, při nichž nastavíte vhodnou expozici, ale i vyvážení bílé barvy. Předpokládám, že samotné kontrolní snímky vám nezaberou více než 1 až 2 minuty. Poté můžete v klidu fotografovat.

Nezapomeňte však, že na sklonku dne slunce postupně ztrácí intenzitu a mění barvu. Není tedy od věci v průběhu fotografování sledovat histogram a celkově barevné ladění snímků.

Osobní zkušenost

Vyvážení bílé barvy byla pro mě dříve docela věda. Nebylo výjimkou, že jsem nevěnoval nastavení bílé dostatečnou pozornost. Ve fotoaparátu často zůstávalo staré nastavení a tak měly nově vyfocené snímky třeba ošklivě modrou barvu. Když jsem takto nově vzniklou sérii snímků ukládal do JPEGu, často výsledek nešel zachránit. To bohužel ani v editoru, kde jsem nastavil správné vyvážení bílé barvy. Ve snímcích prostě již ony detaily chyběly a i po úpravě v editoru nebyly snímky často správně barevné. Proto jsem se naučil před každým focením provést kontrolu nastavení fotoaparátu a pořídit 1 až 3 kontrolní snímky.

I když jsem později přešel výhradně na focení do datového formátu RAW, předchozího zvyku jsem se nevzdal. Před každým focením svědomitě kontroluji expozici i barevnost snímku za pomoci histogramu a velkého displeje fotoaparátu. Mimochodem RAW má v souvislosti s nastavením bílé barvy opravu velkou výhodu. Své o tom ví kolega, který fotí basketbal ve sportovních halách. V době focení do JPEGu se často pral se správným nastavením vyvážení bílé barvy. Zkoušel kalibrovat na zeď, nosil si bílou čtvrtku, apod. Ale venkovní světlo procházející okny společně se světlem zářivek mu dělaly velké problémy při nastavování. Za pomoci RAWu si nastavení bílé barvy při „vyvolávání snímků“ značně urychlil. Jednoduše u vhodné fotky nastaví v počítači odpovídající teplotu barev a toto nastavení rozkopíruje mezi ostatní fotky z téhož místa. Vše je rychlé a velmi efektivní.

Závěrem

Vyvážení bílé barvy není zase taková věda, jak by se muselo zdát. Samozřejmě, je-li snímek divně modrý, i když krásně svítí sluníčko, je asi něco špatně. Ale jestli bude váš snímek při západu slunce spíše do žluta, oranžova či červena, to už je na vás. Nejste-li si jistí, jak má váš snímek vypadat, rychle změňte nastavení vyvážení bílé barvy a exponujte znovu. Na mém stařičkém fotoaparátu Canon EOS 350D to bylo otázkou několika stisknutí tlačítek. Stačilo zmáčknout tlačítko s nápisem WB (white balance), vybrat jiné nastavení vyvážení bílé barvy a potvrdit. Tato změna netrvala déle než 3 sekundy. Po tomto krátkém čase bylo opět možné pokračovat ve focení. Není na tom přeci vůbec nic těžkého. Správné nastavení vyvážení bílé barvy vám již nebude dělat žádné problémy a díky zkušenostem rychle odhadnete, které nastavení je optimální.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *