Archiv štítku: stativ

Studiová světla

Studiová světla a záblesky

Studiová světla a studiové záblesky jsou velmi výkonná osvětlení, která jsou zpravidla namontována na nějakém druhu stativu. Studiová světla mohou být libovolně přesouvána bez ohledu na fotoaparát. Zpravidla s ním totiž nejsou spojeny skrze nějaké dráty. Napájení těchto světel obstarává buď elektrická síť, vnitřní akumulátor, nebo externí bateriový zdroj. Ačkoliv se těmto zdrojům světla říká studiová světla, jejich použití není omezeno na ateliér, ale lze s nimi fotit i v exteriéru.

Dnešní článek je zaměřen na studiová světla, resp. hlavně na záblesková zařízení. Soustředím se na typy jednotlivých světel, způsoby použití, ale i jejich příslušenství.

Pokračování textu Studiová světla

Softbox, nebo deštník?

Je lepší softbox, nebo deštník?

Softbox i deštník velmi dobře poslouží jako zdroj světla. Využijete je jak při focení lidí, předmětů, ale i k přisvícení scény. Oba dva systémy se využívají s trvalými světly, ale i se zábleskovým zařízením. Jenže, který z nich si vybrat? Je lepší softbox, nebo deštník?

Zeptám se zpříma – mám si pro začátek pořídit softbox, nebo deštník? Co je lepší? Z čeho lezou lepší snímky?

Nemohu se rozhodnout mezi softboxem a deštníkem. Na internetu čtu chválu na oba dva zdroje světla. Takže co mám koupit softbox, nebo deštník?

Na tyto otázky bohužel nejde odpovědět jednoznačně. Softbox i deštník dokážou dodat větší množství světla do scény, příp. na požadované místo. Nicméně s každým z nich se pracuje trochu jinak a není ani vyloučena kombinace obou. Jak si přečtete v textu níže – velmi záleží na způsobu práce se světlem a na tom, co chcete mít vlastně osvětleno.

Pokračování textu Softbox, nebo deštník?

Ostření v podzemí

Ostření v podzemí

Ostření v podzemí je věc trochu ošemetná. Nejde jen o podzemí, může jít klidně o jakékoliv jiné místo, kde je nedostatek světla. V posledních několika kurzech jsme si focení, resp. ostření v podzemí, náležitě vyzkoušeli. Pro ty, kteří se účastnit nechtěli, nemohli, nebo o tom nevěděli, přináším kratší článek na toto téma.

Koukala jsem na vaše poslední focení v podzemí. U nás v Litoměřicích je podobné… Nicméně mé fotky nejsou tak krásně ostré, jako ty vaše. Vlastně mám celkově docela problém co se ostření v podzemí týká. Objektiv často přeostřuje. Snímky nejsou dobré a clonit nechci, protože už takhle vychází šíleně dlouhé časy.

Ostření všeobecně je občas docela věda. Někdy se to nedaří ani za denního světla, natož pak někde v podzemí, kde je absolutní tma. Někteří z vás měli to štěstí si ostření v podzemí vyzkoušet na vlastní kůži. Jiným jistě poslouží tento krátký článek.

Pokračování textu Ostření v podzemí

Problém při spojování snímků pro panorama

Jak na spojování snímků pro panorama

Fotografování krajinek a s tím spojené i focení panoramatických snímků jsou jedny z nejpopulárnějších fotografických žánrů. Bohužel ne vždy se zadaří a pak se lehce stane, že při spojování snímků pro panorama vznikají různé problémy. Své o tom vědí i čtenáři těchto stránek.

Dle internetového návodu jsem zkusil vyfotografovat pole za barákem. Vznikla z toho taková dlouhá nudle. Při pohledu 1:1 jsem si ničeho špatného nevšiml. Když se ale na snímek podívám tak, aby se vešel celý na obrazovku, zjistil jsem problém při spojování snímků pro panorama. Celkový obraz je jakoby rozkouskovaný – oddělený tmavšími „pruhy“. Dá se s tím něco dělat?

Na focení snímků pro panorama jsem si zapomněla vzít stativ. Dle zdejšího článku jsem zkusila vyfotografovat panorama z ruky. Pro jistotu jsem pořídila fotografií více, ale úplně se nezdařilo. Spojování snímků pro panorama jaksi selhalo, resp. je výsledek dost ořezaný a díky tomu nepoužitelný.

Z internetu jsem si stáhl program na tvorbu panorama. Postupoval jsem dle článku – nechával přibližně 30 % překryvy. I přes to program hlásí, že panorama nelze složit. Proč tomu tak je?

Pokračování textu Problém při spojování snímků pro panorama

Jak fotografovat krajiny

Jak fotografovat krajiny

Fotografování krajin se vždy řadilo mezi nejpopulárnější fotografické žánry a to jak mezi profesionálními fotografy, tak i těmi amatérskými. Krajiny jsou totiž vcelku vhodným tématem i pro úplné začátečníky, kteří s focením teprve začínají.

Nějaké ty krajinky jsou všude kolem nás (tedy pokud nebydlíte uprostřed nevzhledné betonové džungle). Fotografování krajin vás může naučit kompozici, vnímání okolního světla, co to znamená expozice, hloubka ostrosti a další pojmy i dovednosti.

V dnešním článku shrnu několik nejdůležitějších pravidel, které vám pomohou s fotografováním krajin. Rovněž přidám několik doporučení na fotografické filtry a vhodné příslušenství, které se pro fotografování krajin hodí.

Pokračování textu Jak fotografovat krajiny