Externí blesk

Externí blesk a fotoaparát

Nedávno jsem psal článek na téma blesk ve fotoaparátu. Ve zmiňovaném článku se mimo jiné dozvíte více o tom, co je na blescích důležité. Tedy důležité parametry blesků všeobecně. Pro doplnění znalostí doporučuji přečíst. ;) Následně vyšel článek o kompenzaci zábleskové expozice. Abych doplnil sérii, přináším dnes téma externí blesk. V článku se soustřeďuji na několik věcí:

  • jak externí blesk vlastně vypadá,
  • jak externí blesk funguje
  • a v čem je jeho výhoda oproti blesku vestavěnému.

Tak jdeme na to. :)

Externí blesk – popis

Ať už se jedná o jakýkoliv externí blesk, jedna věc tato zařízení spojuje. Jedná se o menší či větší „krabičku“, která má ve své přední části zábleskovou výbojku či několik výbojek.

Informace Některé externí blesky používají místo zábleskové výbojky LED diody. Ty jsou chladnější a k jejich fungování není potřeba tolik elektrické energie. Na druhou stranu jejich výkon nedosahuje takových hodnot jako poskytují zábleskové výbojky.
Externí blesk Canon Speedlite 90EX
Malý a lehký externí blesk Canon Speedlite 90EX se směrným číslem 9
Externí blesk kruhový Sigma EM 140 DG
Externí blesk kruhový Sigma EM 140 DG, směrné číslo 14
Externí blesk Canon Speedlite 600EX-RT
Výkonný externí blesk Canon Speedlite 600EX-RT, směrné číslo 60

Jak takový externí blesk vypadá si můžete udělat představu výše. Může mít různé velikosti, výkony, způsoby použití, ale i různé konstrukce.

Externí blesk – základní rozdělení

Jak už jste asi pochopili, externí blesk není jen jedna velká krabička s velkou výbojkou v přední části blesku. Nicméně existuje jedno základní rozdělení těchto blesků a to na:

  • manuální
  • a automatické.

Manuální externí blesk

Manuální externí blesk je taková ta nejlevnější varianta externích blesků. Jedná se o blesky, které často dokážou měnit svůj výkon, ale tuto změnu musíte provádět vy.

Manuální externí blesk Yongnuo Speedlite YN560-IV
Manuální externí blesk Yongnuo Speedlite YN560-IV se směrným číslem 58

Práce s takovým bleskem může být jednoduchá, ale také dost složitá. Snáze se s manuálním externím bleskem bude pracovat například v neměnném ateliéru. Zde jednou nastavíte potřebné parametry a už se většinou o blesk dále nestaráte. Důvodem je to, že třeba taková modelka se v ateliéru nachází vesměs na stále stejném místě. Příliš k / od blesku při pózování necestuje. To samé platí u produktů.

Honzík v ateliéru | moje Tajemno
Záblesková jednotka a Honzík v ateliéru. Zde příprava na samotné větší focení, kdy jeden blesk byl od Honzy vlevo a druhý vpravo. Pro zvětšení fotografie klikněte.

Na druhou stranu fotografovat s manuálním bleskem například nějakou společenskou akci nemusí být tak snadné. Zřejmě se nevyhnete častému nastavování výkonu blesku. Některé snímky pak budou „přepálené“, jiné budou v podstatě „černé“. Zde bohužel radu nemám. Je to především o pochopení práce blesku a správném nastavení expozice.

Kompenzace zábleskové expozice prakticky | moje Tajemno
Kompenzace zábleskové expozice ve spojení s vestavěným bleskem ve fotoaparátu a stativem. Pro zvětšení klikněte.

Fotografii výše je pořízena bleskem ve fotoaparátu. Je to dobrá ukázka toho, jak blesk a expozice může fotografa potrápit. Ať již nastavuje výkon blesku automatika nebo samotný fotograf, čas od času dojde k „chybě“. V případě externího manuálního blesku by stačilo stáhnout trochu výkon (zde vám obvykle kompenzace zábleskové expozice moc nepomůže). Jo, ještě by mohlo pomoci fotografovat objekt pomocí odrazu od okolních zdí či stropu. ;)

Automatický externí blesk

Automatické externí blesky mají tu výhodu, že svůj výkon nastavují automaticky. Buď pomocí údajů ze senzoru na jejich těle a nebo pomocí údajů z fotoaparátu při měření expozice. Dnešní externí blesky používají nejčastěji k měření expozice tzv. TTL režim (o něm více příště).

Tato funkce je pro někoho spása, pro druhého prokletí. Důvodem je právě ona automatika. Ta v některých případech může rozhodnout úplně krásně, jindy pokazit celou fotku. Je tedy třeba se s automatickými TTL blesky naučit také trochu pracovat. Ale o tom zase jindy.

Externí blesk – rozdělení dle typu blesku

Externí blesky lze také snadno rozdělit podle typu na:

  • amatérské externí blesky,
  • poloprofesionální blesky,
  • profesionální blesky
  • a speciální externí blesky.

Amatérský externí blesk

Jedná se obvykle o externí blesk s nízkým směrným číslem malých rozměrů. Výkon není o moc větší než mají blesky ve fotoaparátu. Těmto bleskům obvykle není možné jakkoliv naklápět hlavu blesku. Obvykle neobsahují žádné speciální funkce. Často se napájí pomocí dvou AA baterií.

Poloprofesionální externí blesk

Tyto blesky jsou větší a výkonnější než předchozí varianta. Obvykle disponují velice solidním výkonem, který se blíží profesionálním bleskům. Jejich hlava je často plně výklopná a plně pohyblivá. Blesky již obsahují řadu pokročilých funkcí. Obvykle se napájí čtveřicí AA baterií.

Profesionální externí blesk

Blesky nabízí maximum výkonu. Směrné číslo se pohybuje kolem 60 a výše. Hlava je rovněž plně pohyblivá. Tyto blesky obsahují velké množství dalších funkcí, např. typu „stroboskop“. Takový externí blesk rovněž dokáže ovládat celé skupiny dalších blesků na dálku (bezdrátově). Obvykle se dají napájet jak pomocí čtveřice AA baterií, speciálního akumulátoru nebo z fotoaparátu přes kabel. Tyto blesky také často obsahují USB konektor, díky kterému lze aktualizovat firmware blesku. Bohužel cena takových blesků může být klidně i přes 15 tisíc korun (leden 2017).

Speciální externí blesk

Existuje ještě jedna „řada“ blesků. Ta se může pohybovat mezi trojicí výše zmiňovaných typů blesků. Mezi speciální externí blesky se například řadí:

Synchronizace blesku na 1. a 2. lamelu

Ať již budete mít jakýkoliv blesk, u moderních fotoaparátů lze nastavit tzv. synchronizaci blesku. Ten může být synchronizován s 1. nebo 2. lamelou závěrky. Co to znamená si povíme příště. Článek je tedy v přípravě.

Když už jsem nakousl téma synchronizace blesku a fotoaparátu, je tu jedno téma, které se nazývá vysokorychlostní synchronizace. I o té se budu bavit příště.

Výhody externího blesku

Jak jsme sliboval v úvodu – nyní pár bodů, proč si externí blesk pořídit a v čem jsou jeho silné stránky. Níže pak krátce rozeberu jednotlivé body:

  • externí blesk má mnohem vyšší výkon než blesky vestavěné,
  • díky své konstrukci je blesk více vzdálen od podélné osy objektivu,
  • záblesková hlava externího blesku je často výklopná a otočná,
  • externí blesky často disponují pokročilejším světlem pro AF (autofokus),
  • díky své výšce nemají externí blesky obvykle problém se sluneční clonou,
  • mají vlastní napájení z různých zdrojů,
  • externí blesk se dá odpálit i bezdrátově na dálku.

Výkon externího blesku

Jak jsem již v minulých článcích psal – externí blesk může disponovat velice solidním výkonem. Směrné číslo se u nejvýkonnějších modelů pohybuje kolem hodnoty 58 až 60 (výjimečně i lehce přes 70). Pro srovnání, směrné číslo vestavěného blesku je běžně kolem hodnoty 10.

Podélná osa objektivu a blesk

Asi se vám to již stalo. Blíží se noc a najednou váš fotoaparát zaktivuje vestavěný blesk. Fotografie, která následně vznikne je taková plochá, bez stínů. Navíc se často na takových fotkách vyskytují tzv. „červené oči“.

Červené oči vzniklé bleskem v mobilu
Takové červené oči dokázal vykouzlit vestavěný blesk v mobilu. Pro případné zvětšení klikněte.

Externí blesk má tu výhodu, že je jaksi výše než je podélná osa objektivu. Efekt červených očí je tak vcelku zdařile minimalizován (za určitých okolností).

Otočná a výklopná záblesková hlava externího blesku

Pokročilý externí blesk má ještě další výhodou. Tou je jeho otočná a výklopná záblesková hlava. Díky ní můžete hlavní výboj z blesku nasměrovat pod různými úhly do stropu. Stejně dobře však můžete „blikat“ nalevo či napravo od fotoaparátu. Tímto samozřejmě vzniká více možností jak nasvítit nějakou věc či člověka.

Hlava blesku typu zoom

Pokročilejší a profesionální blesky mají v hlavě blesku ještě jednu vychytávku. Tou je možnost tzv. „zoomovat“ – v tomto případě usměrňovat světlo. V praxi to vypadá tak, že blesk pohybem hlavy dokáže koncentrovat světlo do omezeného prostoru a tím dosvítí dál.

ZOOM hlava blesku | moje Tajemno
Externí blesk – zoom hlava blesku

K obrázku výše. Předpokládejme, že externí blesk je nastaven na maximální výkon. Díky usměrnění světla v zoom hlavě blesku lze však osvítit mnohem vzdálenější objekty. V tomto případě krásnou modelku.

Problémy se sluneční clonou

Někdy ani externí blesk nestačí a velká sluneční clona stále vadí. Fotografie pak vypadají podobně jako ta níže.

Problém se sluneční clonou a vestavěným bleskem | moje Tajemno
Ukázka problému se sluneční clonou objektivu při použití vestavěného blesku. Pro zvětšení klikněte…

Řešením těchto problému je použít buď vyšší blesk a nebo sundat clonu.

Vyřešený problém se sluneční clonou a vestavěným bleskem | moje Tajemno
Problém se sluneční clonou vyřešen jejím sundáním

Napájení pro externí blesk

Napájení externího blesku může být trojím způsobem:

Napájení z vlastních baterií je asi nejběžnější varianta. Jedná se nejčastěji o tužkové baterie. Ty se dají sehnat prakticky všude. Napájení z „vlastního“ externího akumulátoru používají obvykle ty dražší a pokročilejší blesky. Externí akumulátor má tu výhodu, že dokáže dodat značné množství energie a to opakovaně. Na druhou stranu – kdo se s ním má vláčet? Nejsnazší způsob napájení blesku je pak skrze kabel zapojený přímo do fotoaparátu. Věřte ale, že počet snímků (s bleskem), které takto pořídíte se razantně sníží v závislosti na výkonu blesku.

Alkalické baterie
Alkalické baterie – nejčastěji používané napájení externích blesků

Bezdrátové odpalování externího blesku

Na toto téma ještě přijde řeč v budoucím článku. Nicméně pro představu o co jde. Jedná se o možnost odpálit jeden blesk či skupinu blesků dálkově. Tudíž není třeba mít blesk, resp. blesky stále připojené přímo k fotoaparátu. Protože je tato problematika poněkud delší, seznámím vás s ní v nějakém z příštích článků.

Dálkový odpalovač blesku Yongnuo
Bezdrátový dálkový odpalovač blesků Yongnuo RF-603N II

Pro představu, jak takové bezdrátové odpalování blesků vypadá se můžete podívat na fotografii výše. Jedná se o jeden z mnoha modelů, které lze běžně na trhu sehnat.

Nevýhody externího blesku

Externí blesk nemá oproti vestavěnému blesku jen samé výhody. Nyní se pokusím shrnout nevýhody externího blesku:

  • externí blesk je vcelku těžký,
  • je také relativně dost rozměrný s čímž je třeba při práci a převozu počítat,
  • oproti blesku ve fotoaparátu je nepohotový,
  • jeho pořizovací cena je vysoká. Tím vyšší čím větší výkon blesku potřebujete.

I přes tyto nevýhody je někdy dobré do kvalitního externího blesku investovat.

Osobní zkušenost

Když jsem si před léty pořídil svojí první digitální zrcadlovku, vlastně jsem na externí blesk ani moc nemyslel. Léta jsem před tím fotil na kompakt s celkem mizerným vestavěným bleskem. Canon EOS 350D přinesl větší výkon blesku, který byl navíc výše posazený než u kompaktu. Díky tomu zmizelo hned několik neduhů.

Můj první externí blesk byl první plně automatický Nissin (hodně starý model). Na první pohled super stroj. Až na jednu drobnost. Jakmile se s ním fotilo v trochu neobvyklých podmínkách, házel šílené záblesky. Tu silné, tu slabé. Nešlo to předem odhadnout a protože nešel vlastně vůbec nastavit, byla to docela „legrace“.

Následně se objevil plně manuální blesk značky… on vlastně žádnou značku neměl. Bylo to něco levného „Made in China“. Nicméně mohl jsem si nastavit sílu blesku v asi 7-mi krocích. To už nebylo špatné. Když jsem s tím přisvětloval venkovní portréty nebo pracoval v ateliéru, už to bylo fajn. Problém nastal, když jsem si takový blesk vzal na focení večerní zábavy. Stačilo, aby si fotografované osoby stouply blíže nebo dále od blesku. Pak se histogram fotografie držel buď skoro výhradně vlevo nebo vpravo. Takže zase špatně.

Trn z paty mi vytrhl DandyExterní odkaz, který mi poskytl k dlouhodobému užívání starší, ale stále funkční externí blesk. Jednalo se o Canon SpeedLite 550EX, který zvládá jak automatiku skrze TTL (článek v přípravě), tak i manuální režim. Nádhera. Něco takového jsem dávno potřeboval. Tímto oficiálně děkuji. :)

Ještě jedna osobní zkušenost na závěr

Na obrázku níže můžete vidět celkem pět fotografií, které byly pořízeny ve skromném domácím prostředí. Fotografie vznikly krátce za sebou s pevně nastavenou clonou f/2.8 a citlivostí ISO 100. Expoziční režim priority clony . Tedy až na snímek č. 1., kde byla citlivost ISO o něco větší, ale to teď není důležité. Čas závěrky si řešil fotoaparát sám. Sílu blesku jsem nechal čistě na TTL (článek v přípravě) a automatice blesku. V místnosti bylo temněji (je to vidět z expozičního času) a tak byl použit stativ. Vzdálenost zdroje světla od modelky je cca 1,8 m.

Práce s bleskem a trvalým světlem | moje Tajemno
Práce s bleskem a stálým světlem v malém domácím prostředí. Pro zvětšení klikněte.

Popis k jednotlivým fotografiím:

  1. fotografie vznikla v přirozeném světle bez blesků. Stín kolem ramenou tvoří prosvítající světlo z dolní části dveří na balkón. Venku bylo světla až až… Horní část dveří kryly žaluzie.
  2. Fotografie s využitím vestavěného blesku ve fotoaparátu. Zaměřte se na prohloubení stínů za osobou, odlesky na tvářích / nose a v očích. Za zmínku také stojí plochost obličeje (prakticky bez stínů). Nicméně stíny na ramenou byly vcelku úspěšně eliminovány.
  3. Zde byl použit externí blesk namířen „na přímo“. Stíny za osobou nejsou již tak ostré, jsou však stále patrné. Odlesky v obličeji nezmizely. Obličej je stále plochý bez stínů. Odlesky v očích velice výrazné (jako v předchozím případě).
  4. Foceno s použitím externího blesku namířeného do stropu. Můžu říci, že v tomto případě blesk „blikl“ mnohonásobně silněji než v předchozím případě. Obličej již nevypadá tak ploše, stíny za hlavou zmizely, odlesky v obličeji a očích jsou téměř pryč. Co se však znovu objevilo jsou stíny u ramen kvůli světlu z balkónu. Že by zrovna zasvítilo světlo trochu více?
  5. Poslední fotografie byla vytvořena za pomocí kruhového stálého světla (článek v přípravě) namířeného přímo na osobu. Příliv světla hnul s nastavením expozičního času. Rovněž si trochu pohrál se stíny za osobu, odlesky v očích, na tvářích a s plochostí obličeje.

Fotografie výše byly vytvořeny v menším domácím a ne příliš reprezentativním prostředí. Nicméně jistý obrázek si z toho udělat můžete. Do budoucna se můžete těšit na trochu komplexnější test a srovnání různých způsobů použití blesku.

Závěrem

Nemáte-li externí blesk, nevadí. Pokud fotíte venku za dne, používáte silná stálá světla (článek v přípravě) a nebo zábleskové zařízení (rovněž článek v přípravě), nic se neděje. Dokonce i focení v protisvětle se dá skvěle vyřešit bez blesku – odraznou deskou (článek v přípravě). Nicméně někdy je použití externího blesku více než vhodné.

Večerní zábavy, práce v ateliéru (platí jak pro portréty, tak i focení produktů), venkovní focení, … zde externí blesk využijete. Chcete kreativně osvětlit jeskyni? Udělat netradiční portrét? Nebo fotíte skupinu lidí v protisvětle? I zde se vám bude externí blesk hodit.

Nicméně je důležité pamatovat na jedno. Práce s externím bleskem nemusí být vždy tak snadná. Konec konců více o práci s blesky v připravovaném článku.

Tímto se omlouvám všem, kteří čekali názorné ukázky nasvícení lidí, produktů a práce s blesky. Věřte, že takový článek by neměl nějakých cca 2300 slov jako teď, ale mnohem více. Buďte proto trochu shovívaví a počkejte si, až se bleskům budu opět věnovat. Děkuji za pochopení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.