Přepaly ve fotografii

Přepaly ve fotografii a boj s nimi

Přepaly jsou věčným tématem mnoha fotografů. Jsou to vlastně naprosto bílá místa ve fotografii, ve kterých již nejsou žádné detaily či struktury. Přepaly jsou ve fotografii odjakživa. Vyskytovaly se při fotografování na film, vyskytují se i v moderní digitální fotografii. Někdy jsou fotografy tvořeny záměrně, jindy to vzhledem k technologii senzoru jinak nejde. Jedná se však o často  zmiňovaný „problém“ mnoha fotografů, se kterým řada z nich neustále bojuje. V tomto článku se proto dozvíte několik tipů, jak s přepaly zatočit. Nyní však několik dotazů z Fotoporadny na toto téma.

Můj předchozí fotoaparát (kompakt) měl malý dynamický rozsah senzoru. Přešel jsem proto na zrcadlovku, ale i tak se neustále potýkám s přepaly. Dají se nějak odstranit, nebo mám smůlu?

Při fotografování interiéru se často setkávám s přepaly. Ty vznikají zejména v oknech, příp. ve zdrojích světla typu žárovky / zářivky. Složitě je pak odstraňuji v Photoshopu a ne vždy se mi to daří. Co s tím?

Za slunečného dne se mi při fotografování krajin v protisvětle tvoří na různých místech přepaly. Nevím, jak se jich zbavit, dá se to vůbec? Mám pocit, že to jednoduše nepůjde.

Přepaly mi vznikají za slunečního počasí při fotografování portrétů na nízkou clonu. S expozičním časem se často dostanu i na 1/8000 sekundy. Pozadí za modelkou je však stále příliš světlé a někdy je z něj jen vyžraná bílá. Dají se tyto přepaly v pozadí fotografie nějak omezit či úplně potlačit?

Slyšela jsem, že přepalů se lze zbavit focením do RAWu. Zatím jsem v RAWu nikdy nefotila. Je to pravda a je těžké s RAWem pracovat?

Takto by šlo pokračovat ještě hodně dlouho. Dotazy na přepaly prakticky nikdy nekončí. Nyní je však na řadě s nimi konečně zatočit. Nejprve však trocha teorie.

Senzor fotoaparátu

Dřívější fotografie byly zaznamenávány na film. Dnešní moderní technologie pracují s digitálními senzory. Filmy i senzory fotoaparátu však mají jistý dynamický rozsah. Zjednodušeně by se dalo tvrdit, že se jedná o schopnost zaznamenat určité množství světel a stínů. Čím více film / senzor dokáže těchto světel a stínů zaznamenat, tím větší dynamický rozsah má.

Pro lepší představu uvedu příklad. Představte si zamračený den. Slunce se schovává za hustými černými mraky. V takové scéně proto není mnoho světel. Vlivem schovaného slunce je vesměs tma. Krajina kolem nás tedy není příliš kontrastní. V takovém případě je dynamický rozsah scény relativně malý.

Náročná scéna na dynamický rozsah senzoru | moje Tajemno
Zde se jedná o velmi náročnou scénu co do dynamického rozsahu senzoru. Pokud vám jde o maximální kvalitu fotografií se všemi detaily, budete muset využít trochu jiných technik. Pro případné zvětšení klikněte.

Nyní si představte opak. Letní den, slunce silně svítí a nebe je bez mráčku. Když se zadíváte na oblohu, chvíli trvá, než si zvyknete na oslňující slunce. Když vejdete z venku do tmavé místnosti, rovněž chvíli trvá, než si oči přivyknou. Rozdíly mezi světly a stíny jsou v tomto případě enormní. Fotografovaná scéna je velmi kontrastní. Rovněž velký je i dynamický rozsah celé scény. A právě v tomto případě má fotografická technika často problém.

Ideální by bylo, kdyby fotoaparát dokázal zaznamenat všechny světelné nuance kolem nás. To je však i dnes (rok 2018) hudba vzdálené budoucnosti. Nicméně každoročně se technika s ohledem na dynamický rozsah posouvá dále a dále, takže možná jednou…

Histogram

A nyní zpět k přepalům. Má-li fotografovaná scéna větší dynamický rozsah než je dynamický rozsah filmu / senzoru, dojde k několika variantám:

  • buď bude fotografie vykazovat v některých místech přepaly,
  • nebo budou některé části fotografie úplně černé bez další kresby či detailů,
  • a nebo oba výše uvedené případy (viz fotografie výše).

Jak je na tom právě váš vyfotografovaný snímek se můžete lehce přesvědčit pohledem na histogram. Nachází-li se histogram výhradně vpravo, jedná se o první uvedený případ. Pokud je větší částí nalepen úplně vlevo, je to ten druhý případ. Třetí případ bude vypadat obdobně, jako na fotografii níže.

Histogram | moje Tajemno

Pokud nevíte, jak v histogramu číst, klikněte na odkaz o histogramu výše.

Kdy se s přepaly nejčastěji setkáte

Jak je patrné z předchozích textů, s přepaly se nejčastěji setkáte všude tam, kde je scéna značně kontrastní. Tedy tam, kde je velký rozdíl mezi světlými a tmavými tóny ve scéně. Typicky při fotografování za silného slunce, v interiérech (s okny či bodovým osvětlením v záběru). Dále při fotografování u ohně / žárovek, při nočním fotografování měst, apod. Stejně tak se může jednat o různé odlesky světla od vodní hladiny či třeba od auta. Jinak řečeno je více možností, kdy se s přepaly můžete setkat.

Jsou přepaly vážně takový problém?

Vzhledem k tomu, že přepaly jsou čistě bílá místa, mohou na fotografii působit rušivě. Obecně by se dalo tvrdit, že jsou-li takto „postižena“ pouze malá lokální místa, problém to být nemusí. Na druhou stranu, pokud se v obraze vyskytují větší svítivě bílé části bez kresby, fotografie asi nebude úplně v pořádku.

Přepaly na nočním snímků Tao Čajovny v České Lípě | moje Tajemno
Přepaly na nočním snímků Tao Čajovny v Českém Lípě. Jsou ukryty v osvětlení. Ačkoliv se však jedná o ty „zlé“ přepaly, nejsou prakticky vůbec rušivým elementem a nevidím důvod je nějak řešit. Pro případné zvětšení klikněte.

Jak s přepaly nejúčinněji bojovat

Ideální by bylo, kdyby existovaly takové technologie, které by vše bravurně zvládaly s velkou rezervou. Nic takového však bohužel ještě není vymyšleno a tak se musíme spokojit s tím, co máme. Proto je třeba se čas od času uchýlit k nějakým kompromisům a náhradním řešením.

V první řadě je třeba si rozmyslet, jestli je vážně třeba s přepaly bojovat (viz předchozí nadpis). V druhé řadě je třeba se zamyslet, kde se přepaly nachází a co je způsobuje. Jakmile zjistíte vše potřebné, lze s nimi více či méně úspěšně bojovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.