Zásady ostření pro ostřejší fotky

Zásady ostření

Ve Fotoporadně, v e-mailu i na Messengeru se mi celoročně objevují dotazy okolo ostrosti fotografií. Proto jsem se dnes rozhodl, trochu neplánovaně, publikovat článek na téma zásady ostření pro ostřejší fotky a eliminaci chyb.

V článku najdete praktické rady pro kvalitnější ostření, resp. několik zásad, které je dobré dodržovat, pokud chcete mít ostřejší snímky. Není jich mnoho a celkově se nejedná o složité postupy.

Proč ostré fotky

Možná si teď někdo z vás vzpomene na slova fotografa Roberta Vana: „Fotka nemusí být ostrá.“ Mimochodem takhle se jmenuje i jedna z jeho publikací (ISBN: 978-80-7529-107-3), vřele doporučuji. Proč se tedy honit za ostrými fotkami?

S názvem knihy pana Vana každopádně souhlasím (za určitých okolností). Nicméně k čemu vám bude takováto rozmazaná fotografie vašeho mazlíčka? Proto dnes přináším zásady ostření pro lepší fotky a eliminaci chyb.

Rozmazaná fotka - zásady ostření | moje Tajemno
Rozmazaná fotka – tudy cesta asi nevede…

Začínající fotografové se totiž čas od času dostanou do situace, kdy fotoaparát jaksi „nefunguje“. Pokud nemají zrovna vybité baterie, nebo rozbitý fotoaparát, jedná se zpravidla o chyby s ostřením. Právě na tyto chyby je dnešní článek zaměřen.

Zásady ostření prakticky

  1. Seznamte se s funkcemi a ovládáním vašeho fotoaparátu.
  2. Před fotografováním si ujasněte, co chcete mít vlastně ostré a proč.
  3. Naučte se pracovat s hloubkou ostrosti.
  4. Vyberte si místo, kam chcete ostřit. Nenechávejte to na fotoaparátu.
  5. Ostřete na kontrastní části hlavního objektu.
  6. Dopřejte fotoaparátu dostatek světla.
  7. Také mu dopřejte dostatek prostoru před objektivem.
  8. Dodržujte těchto 9 tipů pro ostré fotky.

Nyní rozeberu jednotlivé body, abyste více porozuměli, o co tady vlastně jde.

Funkce a ovládání fotoaparátu

Existuje nepřeberné množství fotoaparátů. Každý výrobce fotografické techniky vkládá do svých výrobků různé dodatečné funkce. Fotoaparáty pak mohou ostřit neustále na střed, vybírat si zaostřovací body samy, nebo třeba ostřit na obličeje. S tím je třeba počítat. Navíc prolistování manuálu okolo ostření i kolem ostatních věcí nezabere více než pár minut.

Canon EOS 1200D
Canon EOS 1200D – znáte všechny jeho funkce?

S poznáváním funkcí vašeho fotoaparátu vám samozřejmě pomohou i tyto stránky. Zaměřte se na projekt ovládněte svojí zrcadlovku a poté na menu fotoaparátu. Jistě zde najdete nejednu odpověď.

Ještě si dovolím jednu vsuvku. Lidé často z mobilů a kompaktů přecházejí na zrcadlovky. To je sice chvályhodné, ale tito lité zároveň předpokládají, že s přechodem na zrcadlovku přichází i výrazné zlepšení snímků. Do jisté míry je předpoklad správný. Jenže pro lepší snímky je třeba se trochu vzdělávat. Je také třeba investovat svůj čas do poznávání fotoaparátu a jeho funkcí. Jen tak budete mít vše pevně v rukou a hlavně pod kontrolou. Ne vše, co fungovalo u mobilu, funguje stejně u zrcadlovek…

Co chcete mít ostré a proč

Proč je tak důležité vědět co chci mít ostré a proč? Vždyť přeci stačí vzít fotoaparát do ruky, namířit a zmáčknout spoušť, ne? Foťák by snad měl vyfotit vše! Nebo se pletu?“ Pokud reagujete stejně, přečtete si tento článek o tom, jak se stát fotografem.

Petr Honsnejman na Klíči | moje Tajemno
Jak by asi fotografie vypadala, kdyby bylo zaostřeno někam na zadní kopec? Pro případné zvětšení klikněte.

Vědět, na co a proč chcete ostřit, je velice důležité. To zejména proto, že tento předmět, objekt, postava se tím pak stává hlavním motivem snímku. Určení hlavního motivu je více než vhodné pro výše zmiňované zásady ostření.

Asi mi teď namítnete, že na fotografii výše by byly hezčí kopce za mnou než má maličkost. Já však kolegu poprosil, abych byl právě já ústředním místem na fotografii. Chtěl jsem mít jednoduše nějakou památku z místa. Kdyby zaostřil na kopce za mnou, byl by ze mě nejspíše rozmazaný flek.

Zdá se to divné, ale hodně lidí nad fotografií nepřemýšlí. Líbí se jim nějaká situace / scéna, tak na ní prostě namíří foťák a „cvak“. Až později jim dojde, že třeba mohli zaostřit spíše sem, nebo támhle. Místo bezhlavého cvakání snímků je tedy dobré se trochu zamyslet, co má být hlavním motivem snímku a proč.

Práce s hloubkou ostrosti

Co je to hloubka ostrosti jistě nemusím vysvětlovat. Nejste-li si jisti, podívejte se na odkaz. Každopádně je hloubka ostrosti jeden z nejvýraznějších způsobů, jak někoho upoutat.

Profesionální drbání zad | moje Tajemno
Profesionální drbání zad aneb menší práce s hloubkou ostrosti. Oči člověka pak pendlují mezi mnou, Kamčou a jejími prsty. Pro případné zvětšení klikněte.

Více popisovat téma hloubky ostrosti netřeba. Myslím, že se s ní každý fotograf již někdy setkal při své tvorbě. A také, že každý ví, k čemu se hodí. Pro jistotu však zopakuji toto: „Chcete-li diváka na něco nasměrovat, upoutat, přilákat – využijte hloubku ostrosti.

Vyberte si správné místo na ostření

Jak už víte, při ostření můžete postupovat několika způsoby. Například si manuálně vybrat jeden zaostřovací bod nebo rovnou celou skupinu bodů. Také můžete ostření nechat kompletně na fotoaparátu.

Zásady ostření - nenechte ostřit automatiku fotoaparátu | moje Tajemno
Zásady ostření: nenechte ostřit automatiku fotoaparátu – nedělá to dobrotu. Pro zvětšení klikněte.

Pokud za vás ostří fotoaparát, můžete často narazit. Fotoaparát totiž nemusí poznat, která část obrazu je pro vás důležitá. Při úplné automatice proto ostří tak, jak sám uzná za vhodné. Výsledek? Ostří si tam, kam chce a ne vždy se trefí do vašeho původního záměru.

Zpravidla platí, že automatika ostří na nejbližší „věc“ před fotografem. Někdy také na nejkontrastnější prvek v obraze. Holt jiný výrobce, jiná nastavení, jiné způsoby a jiné postupy…

Nenechávejte tedy ostření na fotoaparátu a vyberte si místo, kam má být zaostřeno. Určete si hlavní motiv scény a rozhodněte, jakou hloubku ostrosti použijete.

Hledejte kontrast a hrany

Zkoušeli jste někdy zaostřit na úplně rovnou bílou zeď, příp. na prázdný papír? Asi to moc nešlo, že? Hledejte přechody, kontrastní části obrazu a hrany, které vám při ostření pomohou.

Zaostřovací body na fotografii | moje Tajemno
Pětice zaostřovacích bodů. Zeleně označené reagují na vodorovné hrany a modře označené pak na svislé hrany. Prostřední bod pak na oboje. Zde se ostření příliš nepovedlo.

Na fotografii výše je příklad špatného ostření. Ačkoliv fotografka dala automatice pokyn ostřit na všechny zaostřovací body, nepovedlo se. Důvodem jsou právě ony hrany. Proč se to kolegyňce nepovedlo, najdete v článku o ostření.

Obvykle platí, že prostřední zaostřovací bod bývá nejcitlivější. Někdy je dobré ostřit právě pomocí něj. Může vám to ušetřit i trochu nervů. Nicméně pokud tento zaostřovací bod nebude mířit na nějakou kontrastní hranu, také nebude schopen zaostřit.

Dopřejte fotoaparátu světlo

Zkoušeli jste ostřit v úplné tmě? Stejně jako v předchozím případě to nejspíše k ničemu nevedlo. V lepším případě byla fotka neostrá a rozmazaná. Světlo je v tomto případě základ. Při špatném osvětlení nelze totiž plnohodnotně automaticky ostřit. Můžete to zkusit manuálně, ale otázkou je, zda se vám to podaří. Jinak řešeno – tma a šero jsou často zdroji problémů s ostřením.

Ostřit při dostatečném osvětlení patří mezi základní zásady ostření, které jsou často opomíjené. Také proto jsou fotoaparáty často vybavené LED světly, vestavěnými blesky či kolejnicemi na externí blesk, které s ostřením pomáhají.

Ne vždy můžete použít dodatečné osvětlení. Pamatujte na to. Nicméně tam, kde to jde, to vřele doporučuji. Pokud například fotíte dlouhé večerní expozice, vezměte si sebou silnou baterku. Tou krátce osviťte místo, na které chcete ostřit tak, aby byl fotoaparát schopen doopravdy zaostřit. Poté můžete baterku klidně vypnout a pustit se do samotného fotografování.

Dopřejte objektivu prostor

Objektivy mají jistý neduh. Dokážou totiž ostřit až od jisté vzdálenosti. Této vzdálenosti se říká minimální zaostřovací vzdálenost. Hodnota této vzdálenosti se liší s vnitřní konstrukcí optických členů. Může to být například 30 cm a méně u širokoúhlých objektivů, ale klidně přes 2 metry u silných teleobjektivů. Tuto vzdálenost zjistíte buď na objektivu, nebo ve specifikacích od výrobce. Obvykle se značí v metrech (m) a ve stopách (ft). Na objektivu je tato vzdálenost většinou vyznačená. Někdy je před touto vzdáleností znak kytičky níže.

Znak minimální zaostřovací vzdálenost | moje Tajemno
Minimální zaostřovací vzdálenost – znak

Někdy při fotografování vzniká ten problém, že se fotograf snaží zachytit nějaký předmět blíže, než to objektiv dokáže. Fotka pak samozřejmě nevznikne, a pokud ano, je rozmazaná. Tímto problém je vysvětlen v článku o makrofotografii.

Zásady ostření - dejte objektivu dostatek prostoru na ostření | moje Tajemno
Zásady ostření: dejte objektivu dostatek prostoru na ostření. Na spodní části obrázku se s fotoaparátem stačilo trochu vzdálit a objektiv najednou ostří tak, jak má. Pro zvětšení klikněte.

Obrázek výše krásně demonstruje příklad, kdy se fotograf pokouší zaostřit na něco, co je již příliš blízko objektivu. Spodní část je zaostřená právě proto, že fotograf trochu poodstoupil a znovu se pokusil zaostřit – tentokrát úspěšně. V tomto případě šlo opravdu o malou vzdálenost v řádech několika málo centimetrů.

9 tipů pro ostré fotky

Možná jste si všimli, že dnes vyšly dva články najednou. Tímto vás zvu k přečtení si článku druhého, který na tento navazuje. Najdete v něm 9 tipů pro ostré fotky a kdy a proč je s dosažením maximální ostrosti tak trochu problém.

Osobní zkušenost

Zdá se to složité, ale vlastně to tak není. Je třeba si uvědomit, že jsou situace, kdy se ostří prostě hůře. Fotíte-li:

  • při nedostatku světla,
  • hladké plochy bez kontrastů,
  • plochy bez jakýchkoliv hran,
  • lesklé předměty,
  • v protisvětle,
  • skrze lesklé okno,
  • popř. z malé vzdálenosti od fotografovaného předmětu,

může nastat problém s ostřením. Tyto body si samozřejmě nemusíte doslova pamatovat. Pokud budete fotit opravdu hodně, postupně se k nim tak či onak dopracujete. Sami pak budete vědět, kdy vašemu fotoaparátu ostření trvá trochu déle, nebo nefunguje vůbec. Opět končím osobní zkušenost tím, že je třeba stále fotit, fotit a fotit.

Závěrem

I když budete dodržovat všechny výše uvedené zásady ostření, neznamená to, že budete mít automaticky nejostřejší fotografie pod sluncem. Pamatujte, že kromě jiného také záleží na kvalitě objektivu! Kromě toho také na kvalitě snímacího senzoru, zpracování signálů čipem fotoaparátu a dalších věcech (třeba na fotografickém filtru). Nicméně tento článek vám pomůže eliminovat některé problémy, které při ostření vznikají. Díky těmto problémům jsou fotografie právě často úplně zbytečně rozmazané, i když by být nemusely.

Nezapomeňte se podívat na dnešní druhý článek – 9 tipů pro ostré fotky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.