Archiv štítku: stativ

Stativ

Stativ je často nepostradatelným společníkem fotografa. Pomáhá k lepším, ale hlavně ostřejším snímkům. Ke stativu se dá ovšem přistupovat též jako k jisté investici do budoucna. Je totiž běžné, že stativ přečká váš aktuální fotoaparát. Proto se při jeho výběru více věnujte jeho parametrům.

Velmi totiž záleží, zdali jej používáte někde v ateliéru na fotoaparát / zábleskovou techniku / trvalá světla, nebo na makrofotografii, nebo třeba někde v exteriéru s nasazeným silným teleobjektivem. Též si rozmyslete, zdali budete brát sebou stativ na cesty pro focení krajin, příp. jej budete brát do letadla. To je totiž tak – to, co krásně funguje funguje v ateliéru, nemusí úplně fungovat v exteriéru. Důvodem jsou například vibrace vznikající působením větru, které stativ rozkmitají a tím rozpohybují obraz ve fotoaparátu. Na stativy používané v exteriéru jsou tedy kladeny přeci jen trochu jiné nároky. Této problematice se však věnuji v samostatném článku.

Na jednu věc, kterou často nezmiňuji, musím upozornit. Tou je pohodlnost při časté práci se stativem. Stativ se třemi sekcemi (na „nohou“) připravíte a nachystáte vždy rychleji jak ten se šesti sekcemi. Třísekční stativ sice není tak skladný jako šestisekční, ale pokud se stativem často pracujete, nebudete tu práci s tím tak „nenávidět“. V tomto pohledu by stativy šlo rozdělit na tzv. pracovní a cestovní. Pracovní s méně sekcemi a cestovní na občasné výlety s hodně sekcemi.

Každopádně, pod tímto štítkem najdete články, které se stativu nějakým způsobem týkají. Ono jich vlastně není úplně málo, protože toto oblíbené fotografické příslušenství poslouží při různých situacích. Projděte si sekci, podívejte se na starší články a snad zde najdete odpovědi na vaše otázky ohledně stativů.

Ostření v podzemí

Ostření v podzemí

Ostření v podzemí je věc trochu ošemetná. Nejde jen o podzemí, může jít klidně o jakékoliv jiné místo, kde je nedostatek světla. V posledních několika kurzech jsme si focení, resp. ostření v podzemí, náležitě vyzkoušeli. Pro ty, kteří se účastnit nechtěli, nemohli, nebo o tom nevěděli, přináším kratší článek na toto téma.

Koukala jsem na vaše poslední focení v podzemí. U nás v Litoměřicích je podobné… Nicméně mé fotky nejsou tak krásně ostré, jako ty vaše. Vlastně mám celkově docela problém co se ostření v podzemí týká. Objektiv často přeostřuje. Snímky nejsou dobré a clonit nechci, protože už takhle vychází šíleně dlouhé časy.

Ostření všeobecně je občas docela věda. Někdy se to nedaří ani za denního světla, natož pak někde v podzemí, kde je absolutní tma. Někteří z vás měli to štěstí si ostření v podzemí vyzkoušet na vlastní kůži. Jiným jistě poslouží tento krátký článek.

Pokračování textu Ostření v podzemí

Problém při spojování snímků pro panorama

Jak na spojování snímků pro panorama

Fotografování krajinek a s tím spojené i focení panoramatických snímků jsou jedny z nejpopulárnějších fotografických žánrů. Bohužel ne vždy se zadaří a pak se lehce stane, že při spojování snímků pro panorama vznikají různé problémy. Své o tom vědí i čtenáři těchto stránek.

Dle internetového návodu jsem zkusil vyfotografovat pole za barákem. Vznikla z toho taková dlouhá nudle. Při pohledu 1:1 jsem si ničeho špatného nevšiml. Když se ale na snímek podívám tak, aby se vešel celý na obrazovku, zjistil jsem problém při spojování snímků pro panorama. Celkový obraz je jakoby rozkouskovaný – oddělený tmavšími „pruhy“. Dá se s tím něco dělat?

Na focení snímků pro panorama jsem si zapomněla vzít stativ. Dle zdejšího článku jsem zkusila vyfotografovat panorama z ruky. Pro jistotu jsem pořídila fotografií více, ale úplně se nezdařilo. Spojování snímků pro panorama jaksi selhalo, resp. výsledek je dost ořezaný a díky tomu nepoužitelný.

Z internetu jsem si stáhl program na tvorbu panorama. Postupoval jsem dle článku – nechával přibližně 30 % překryvy. I přes to program hlásí, že panorama nelze složit. Proč tomu tak je?

Pokračování textu Problém při spojování snímků pro panorama

Jak fotografovat krajiny

Jak fotografovat krajiny

Fotografování krajin se vždy řadilo mezi nejpopulárnější fotografické žánry a to jak mezi profesionálními fotografy, tak i těmi amatérskými. Krajiny jsou totiž vcelku vhodným tématem i pro úplné začátečníky, kteří s focením teprve začínají.

Nějaké ty krajinky jsou všude kolem nás (tedy pokud nebydlíte uprostřed nevzhledné betonové džungle). Fotografování krajin vás může naučit kompozici, vnímání okolního světla, co to znamená expozice, hloubka ostrosti a další pojmy i dovednosti.

V dnešním článku shrnu několik nejdůležitějších pravidel, které vám pomohou s fotografováním krajin. Rovněž přidám několik doporučení na fotografické filtry a vhodné příslušenství, které se pro fotografování krajin hodí.

Pokračování textu Jak fotografovat krajiny

Jak fotografovat urbex

Jak fotografovat urbex

Urbex (UrbEx) je zkratka z angl. urban exploration. Do češtiny by se urbex mohl přeložit jako tzv. infiltrátorství. V podstatě jde o průzkum dávno opuštěných a následně znovunalezených míst. Urbex jako takový není nějaká nová záležitost. Ať se nám to líbí, nebo ne, jedná se o jakýsi trend dnešní moderní doby. V České republice tento trend kupodivu trvá ve větší míře již několik let. Dnes již sice není tolik viditelný jako v minulých letech, nicméně podobné „prozkoumávačky“ jsou stále velmi oblíbené.

Urbex přináší dnešní „znuděné generaci“ mnoho zážitků, ale také určité nebezpečí a s ním i pořádnou dávku adrenalinu. Právě proto je tolik oblíben nejenom u mladých účastníků, ale též mezi dospělými. Není tedy od věci se o tomto fenoménu dozvědět více. A proč to rovnou nevzít z pohledu fotografa?

Pokračování textu Jak fotografovat urbex

Stativové hlavy a stativový závit

Stativové hlavy a závity

Článek stativové hlavy a závity navazuje na dřívější článek o stativech. Ten se primárně točil kolem stativů samotných (např. materiálů, ze kterých jsou stativy vyrobené). Tento článek je tedy zaměřený na stativové hlavy, které se na těla stativů nějakým způsobem připojují. Zjistíte, jaké stativové hlavy se nejvíce hodí pro focení panoramat a jaké na makro. Dozvíte se rozdíly mezi kulovými a třícestnými hlavami a další zajímavosti na toto téma.

Pokračování textu Stativové hlavy a stativový závit

Jak fotografovat v zimě

Jak fotografovat v zimě

V zimě se prý nedá příliš fotografovat. Fotoaparáty údajně vypovídají službu, baterie nedodávají dostatek energie, prsty fotografů mrznou a fotografie jsou takové našedlé. Navíc prý ani není co fotit, když je všechno takové „ošklivé“. Opravdu však za to všechno může zima? Není to přeci jen trochu jinak?

Dnešní článek je první z cyklu „Jak fotit v…“ a zaměřuje se na problematiku fotografování v zimě a mrazech. V článku najdete informace o tom, na co si dát při fotografování v mrazech pozor. Také zde objevíte několik tipů pro zajímavé náměty k focení.

Pokračování textu Jak fotografovat v zimě

Stativ

Stativ nejen pro fotografy

Stativ je skvělý vynález, bez kterého si řada fotografů vůbec nedokáže představit svojí práci. Hodí se pro fotografování téměř všech typů fotografií. Uplatní se při snímání za snížené hladiny osvětlení, pro panoramatické snímky, při focení makra, ale i v ateliéru… Lehčí stativy si dnes již dokonce běžně vozíme na dovolenou kvůli fotografování při západu slunce. Stativy někdy dokonce využívají i kameramani, kteří natáčejí výstupy horolezců. Jednoduše se jedná o skvělého pomocníka s mnoha využitími ve fotografii i ve videu.

Jenže stativ nejsou jen „nějaké“ tři nohy, na které pak „nějak“ umístíte fotoaparát. Stativy mohou být konstruovány z několika materiálů a každý z nich může mít jiné vlastnosti. Stejně tak může být stativ rozdělen na několik sekcí, se kterými lze různě pohybovat. Stativ se může „podložky“ dotýkat za pomocí gumových zakončení, ale třeba i bodců…

Ne každý stativ se hodí na tu či onu aktivitu. V souvislosti se stativy navíc existuje řada věcí, které stativy různě ovlivňují. Pojďme se věci trošičku podívat na kloub.

Pokračování textu Stativ