Archiv štítku: full-frame

Full-frame

Pojmem full-frame označujeme fotoaparáty, které mají snímací senzor o velikosti kinofilmového políčka (35 mm). Fotoaparáty obsahující full-frame senzor jsou zpravidla dražší než zrcadlovky a kompakty s menším senzorem. Důvodem je právě onen pokročilejší a větší senzor a také celková prostorová náročnost celého systému. Velikost senzoru je více než 2× větší než u APS-C zrcadlovek Canon i Nikon. Na druhou stranu mají tyto větší senzory (oproti těm menším) několik výhod. Kupříkladu dosahují lepšího dynamického rozsahu, navíc při vyšších hodnotách citlivosti ISO obsahují méně šumu.

Jedná se tedy o takový „svatý grál“ běžného fotografa. Bohužel pro ně jsou tyto fotoaparáty s větším senzorem vcelku dost drahé a proto si je nemůže pořídit každý. Fotoaparáty vybavené tímto větším senzorem mají mnohdy ještě jednu nevýhodu. Obvykle do nich totiž nepasují objektivy, které fungují u fotoaparátů s menším senzorem. U Canonu to jsou například objektivy s označením Canon EF-S. Ty u fotoaparátů Canon s full-frame senzorem jednoduše nejdou použít.

Co se velikosti týče, jsou na tom lépe full-frame bezzrcadlovky. Nicméně i ty využívají speciální bajonet pro připojení trochu jiných objektivů. Pokud přecházíte ze zrcadlovky na bezzrcadlovku, obvykle lze pro stávající objektivy využít nějaký adaptér. Díky němu můžete k bezzrcadlovce připojit objektiv z velké zrcadlovky.

Existují i větší senzory, než tzv. full-frame. Ty se označují jako střední formát. Ty oproti full-frame senzorům dosahují ještě většího dynamického rozsahu i menšího šumu. Navíc dosahují opravdu velmi mnoha megapixelů (klidně i přes 100 Mpix).

Kromě toho existuje i tzv. velký formát. Ten má záznamovou plochu ještě větší, než u středního formátu. Zde se však už nepoužívá digitální technika, ale staré dobré měchy a filmový materiál.

Bajonet

Bajonet fotoaparátu

Bajonet slouží k uchycení objektivu na těle fotoaparátu. Protože má zpravidla každý výrobce bajonet vlastní, nejsou objektivy různých výrobců vzájemně kompatibilní. Čtěte dál a dozvíte se, jaký objektiv je nejvhodnější pro váš typ fotoaparátu.

Kovový bajonet fotoaparátu, bajonet Canon EF/EF-S
Kovový bajonet fotoaparátu Canon EOS 7D Mark II
Pokračování textu Bajonet

Má smysl pořizovat full-frame fotoaparát

Má smysl pořizovat full-frame fotoaparát?

Full-frame! Má smysl si ho pořizovat? Jak je to s velikostí senzoru? Proč se o tom tak mluví?

Přibližně před týdnem jsem dostal vícero podobně laděných dotazů. Je tedy na čase se fenoménu full-frame podívat na zoubek!

Profesionální full-frame zrcadlovka Canon EOS 1D X
Profesionální full-frame zrcadlovka Canon EOS 1D X
Pokračování textu Má smysl pořizovat full-frame fotoaparát

Full-frame

Full-frame fotoaparáty

V předchozích článcích jste si mohli všimnout pojmu jako full-frame, popř. senzor o velikosti kinofilmového políčka. Full-frame je označení digitálního fotoaparátu, který má velikost snímacího senzoru stejnou, jako má kinofilm používaný u klasických (analogových) fotoaparátů.

Velikost filmového políčka u kinofilmu je rovných 36 × 24 mm, což dělá celkovou plochu 864 mm2. Například APS-C senzory od Nikonu mají rozměry kolem 24 × 16 mm. Jejich plocha je tak pouze cca 384 mm2. To je docela rozdíl, že?

Pokračování textu Full-frame

Crop faktor

Co je to crop faktor?

Crop faktor neboli ekvivalent ohniskové vzdálenosti je pojem, pomocí kterého lze porovnávat ohniskovou vzdálenost pro různě veliké obrazové snímače fotoaparátu. To všechno takovým způsobem, aby zůstal stejný zorný úhel při různých ohniskových vzdálenostech. Jak říká Wikipedie – jedná se o poměr mezi ekvivalentní ohniskovou vzdáleností a skutečnou ohniskovou vzdáleností.

Pokračování textu Crop faktor

Expoziční čas

Expoziční čas

Expoziční čas, rychlost závěrky nebo doba expozice jsou stejné výrazy pro jednu věc. Je to doba, po kterou je závěrka fotoaparátu otevřená a umožňuje tak světlu dopadat na obrazový senzor ve fotoaparátu. Rovněž se jedná o jeden z parametrů pro nastavení správné expozice.

Čím delší čas, tím více světla se na snímač dostane, fotografie bude tedy světlejší.

Nejčastěji se používají expoziční časy: …, 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, … sekundy. Obvykle od dlouhých 30 sekund po kratičkou 1/8000 sekundy.

Pokračování textu Expoziční čas