Rozdělení objektivů

Základní rozdělení objektivů

Píšete si o ně již nějakou dobu a tak je tady máte – objektivy. Protože je toto téma vcelku rozsáhlé, rozhodl jsem se zveřejňovat jednotlivé části postupně. Dnes se soustředím na základní rozdělení objektivů především s ohledem na ohniskovou vzdálenost.

Rozdělení objektivů - objektivy Nikkor
Objektivy Nikkor

Rozdělení objektivů všeobecně

Rozdělit objektivy jde samozřejmě podle více kritérií, např. podle:

Já se dnes soustředím jen na několik bodů z výše uvedených.

Rozdělení objektivů dle ohniskové vzdálenosti

Co je to ohnisková vzdálenost jsem psal již dříve. Rozdělení objektivů ve zmiňovaném minulém článku však bylo příliš obecné. Tento článek uvádí věci na pravou míru. Každopádně doporučuji si oprášit znalosti a starší článek si přečíst. Zároveň bych vás rád pozval na novější článek s prostým názvem objektivy. Zde se dozvíte více o tom, z čeho se skládají, jak je to s filtry, apod.

V podstatě se dá říci, že objektivy se dle ohniskové vzdálenosti dají rozdělit na ty s pevnou (neměnnou) ohniskovou vzdáleností a na ty s proměnnou ohniskovou vzdáleností (nejčastěji označované jako objektivy typu ZOOM).

Objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností

Jedná se o objektivy, které mají pevnou ohniskovou vzdálenost. Výhody či nevýhody teď necháme stranou. Konkrétně v samostatném příspěvku.

Canon EF 50mm f/1,4 USM - rozdělení objektivů na s pevnou ohniskovou vzdáleností a zoom
Objektiv Canon EF 50mm f/1,4 USM, s pevnou ohniskovou vzdáleností

Objektivy s proměnným ohniskem (ZOOM objektivy)

Jedná se o objektivy, se kterými můžete tzv. „zoomovat“. Tudíž přibližovat a oddalovat fotografovanou scénu bez toho, abyste fyzicky museli někam chodit.

Canon EF-S 18-200 mm, f/3,5-5,6 IS - rozdělení objektivů na s pevnou ohniskovou vzdáleností a zoom
Canon EF-S 18-200 mm, f/3,5-5,6 IS, s proměnnou ohniskovou vzdáleností

Rozdělení objektivů dle úhlu záběru

Podle ohniskové vzdálenosti se objektivy dají rozdělit hned do několika skupin, na:

  • rybí oko (cca 6 – 16 mm),
  • ultra-širokoúhlé (cca 14 – 24 mm),
  • širokoúhlé (cca 24 – 35 mm),
  • střední / základní (30 – 100 mm),
  • normální (50 mm),
  • teleobjektivy (100 – 300 mm),
  • super-teleobjektivy (> 300 mm).

Rozsah berte s rezervou, tedy spíše orientačně. Zejména u širokoúhlých objektivů se rozsahy překrývají. Při procházení internetovými stránkami jsem rovněž zjistil, že kde kdo si rozsahy přizpůsobuje podle potřeby.

Rybí oko

Extrémně širokoúhlé objektivy, které úmyslně deformují perspektivu. Mají extrémní úhel záběru (kolem 180°, ale někdy i 220°). Obraz z nich pak může, ale nemusí vyplňovat celou plochu snímače. Některé objektivy proto vytváří obraz do kruhu. Hloubka ostrosti u nich bývá tak veliká, že se mnohdy nemontuje ani automatické zaostřování.

Fisheye objektiv Canon EF 8-15mm f/4 L USM
Fisheye objektiv Canon EF 8-15mm f/4 L USM

Ultra-širokoúhlé a širokoúhlé objektivy

Jedná se o širokoúhlé objektivy, které tolik nedeformují perspektivu. Minimálně ne tolik, jako objektivy typu rybí oko. 14 mm ultra-širokoúhlý objektiv deformuje perspektivu méně než 15 mm fisheye objektiv.

Širokoúhlý Nikkor 14mm f/2,8D ED AF
Širokoúhlý Nikkor 14mm f/2,8D ED AF

Střední / základní objektivy

Základní objektivy již lehce potlačují dojem perspektivy. To v podstatě znamená, že vzdálené předměty ve scéně se zmenšují oproti realitě jen málo, nebo vůbec. Scéna v hledáčku je pak více „placatější“. Často zde najdete vysoce světelné objektivy, které mají velice malou minimální clonu. Ty se pak využívají především tam, kde je třeba malá hloubka ostrosti.

Canon EF 85mm f/1,2L II USM
Canon EF 85mm f/1,2L II USM

Normální objektiv

Někdy rovněž označován jako „základní“ objektiv (ano, plete se to s těmi objektivy výše). Jedná se o ohniskovou vzdálenost objektivu kolem 50 mm. Zorný úhel takového objektivu totiž odpovídá přibližně zornému úhlu lidského oka. Pro úplnost bych dodal, že u full-frame fotoaparátu je nejpoužívanější normální objektiv 50 mm. Nicméně ohniskové vzdálenosti mezi přibližně 40 a 58 mm jsou také považovány za normální.

Canon EF 50mm f/1,8 STM
Canon EF 50mm f/1,8 STM, zástupce „normálních“ objektivů

Teleobjektivy a silné super teleobjektivy

Teleobjektivy disponují velkou ohniskovou vzdáleností a velice malým zorným úhlem. Do značné míry potlačují perspektivní dojem. Jak je patrné z výše uvedeného – značně přibližují scénu. Také mají solidní hmotnost. Použití stativu bývá často nutností.

Super-teleobjektiv Nikon 600mm f/4 AF-S G ED VR
Super-teleobjektiv Nikon 600mm f/4 AF-S G ED VR

Rozdělení objektivů podle bajonetu

Rozdělit objektivy lze samozřejmě i podle bajonetu. Bez správného bajonetu nemůžete objektiv ve vašem fotoaparátu použít. To ale již každý ví… a kdo ne, ať se podívá na článek o bajonetech.

Zpravidla existují dvě skupiny společností. Jedna, která vyrábí veškeré objektivy pro sebe. No a pak samozřejmě druhá skupina společností, které vyrábí objektivy pro ostatní.

Mezi první skupinu společností bych řadil např. známý CanonNikon. Obě dvě společnosti své objektivy konstruuje tak, aby vyhovovaly jejich fotoaparátům. Druhou skupinou je pak např. společnost Sigma. Kromě svých fotoaparátů a objektivů vyrábí i objektivy pro společnosti jako je Canon, Nikon, Sony a další.

Rozdělení objektivů podle použití

Neméně důležité je také rozdělení objektivů dle jejich použití. Všeobecně platí, že každý objekt a každou scénu můžete fotografovat úplně libovolným objektivem. Existuje ale několik doporučení, jak posunout své fotografie ještě o kousek dále. Vznikla proto tabulka obsahující vhodné ohniskové vzdálenosti pro určitý druh objektu či scény.

ScénaNejvhodnější objektivVhodný objektiv
interiérultra-širokoúhlý objektiv 20 mm28 mm
reportážširokoúhlý objektiv 24-35 mmširokoúhlý objektiv
budovytilt-shift objektivširokoúhlý objektiv
portrét (hlava a ramena)135 mm85 – 200 mm
sport100 – 300 mmteleobjektiv
sport z dálkyalespoň 400 mmalespoň 300 mm
zvířata z dálkyalespoň 500 mm200 – 400 mm
makromakroobjektivmezikroužky, předsádky
Nejvhodnější objektivy pro konkrétní scény

Záměrně neuvádím krajinu, která se fotí jak širokoúhlými objektivy, tak i teleobjektivy a tak nelze určit typicky vhodný objektiv.

Osobní zkušenost

Rozdělení objektivů není žádná velká věda. Zprvu v tom je samozřejmě docela zmatek, ale to se postupně změní. Zejména ve chvíli, kdy si ujasníte, co a jak chcete fotit. Na některé věci vám bude stačit úplně základní setový objektiv a to klidně po celou dobu životnosti fotoaparátu.

Já ze začátku vůbec nevěděl, co bych si přál, jestli vůbec něco. Sám jsem zprvu vcelku dlouho objevoval limity setových objektivů a zvykal si na digitální techniku. Vše se změnilo po akci s názvem Setkání fotografů. Zde jsem nejprve fotil svým fotoaparátem a objektivy, ale později jsem zkusil vypůjčené objektivy. Bylo to úplně něco jiného. Jak, co se týká rychlosti ostření, tak i ostrostí a kvalitou snímků. Když se řeklo rozdělení objektivů, viděl jsem to jen tak, že se jedná o objektivy na blízko a na dálku. Postupem času se mi dost rozšířily obzory a nyní vím, že objektivy lze rozdělit mnoha způsoby.

Závěrem

Možná si teď po přečtení tabulky výše říkáte: „Ten člověk se zbláznil?! To přeci nemůže být pravda.“ Tabulka výše je jen doporučení pro některé typické scény. Pamatujte na slova výše, že každou scénu můžete fotografovat úplně libovolným objektivem.

Zkoušeli jste fotit divokou zvěř na širokoúhlý objektiv? Jak to dopadlo? Zvířata utekla či odletěla dříve, než jste se jen přiblížili, viďte… Naopak taková reportáž se však dá fotit i teleobjektivem. Zkuste to.

Pro ty, kteří v objektivech ještě nemají jasno, vzkazuji: „Hrajte si, zkoušejte, experimentujte!“ Jen tak můžete objevit sami sebe a tedy svůj styl ve fotografii. Pokud nemáte zrovna na nový profesionální objektiv, zkuste starší (manuální) alternativy s adaptérem pro váš fotoaparát. Takové objektivy lze pořídit doslova za pár stovek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.