Nejčastější problémy

Nejčastější problémy s fotoaparátem a příslušenstvím

Na sklonku roku spousta lidí a stránek bilancují nad tím, co se povedlo a co nikoliv. Místo toho přináším nejčastější problémy s fotografickým vybavením a obvyklé nejrychlejší řešení. Článek je tedy shrnutí problémů, se kterými se lidé na tuto stránku poslední 4 roky obraceli. Zároveň se jedná o upozornění, že spoustě problémů lze předcházet, jen se chce o fotografování trochu více zajímat…

Nejčastější problémy s fotografickou technikou

Nejčastější problémy s focením a s fotografickou technikou by se daly shrnout do několika málo skupin:

  • výběr fotoaparátu,
  • ovládání fotoaparátu,
  • nastavení fotoaparátu,
  • správná expozice,
  • „kouzla“ s objektivem,
  • ostření,
  • kontakty.

Není možné říci, co čtenáře těchto stránek trápí nejvíce. Problémy s fotografickou technikou jsou prakticky stejné a neustále se opakují. Někteří řeší teoretické věci, jiní naopak hledají praktické příklady řešení problémů.

Nejčastější problémy s výběrem fotoaparátu

Nejčastější problémy s výběrem fotoaparátu spočívají v tom, že začínající fotografové nemají tušení, k čemu fotoaparát vlastně chtějí a potřebují. V tu chvíli je pak velmi těžké poradit nějaké konkrétní řešení.

Jaký fotoaparát si vybrat? Nejčastější problémy s výběrem fotoaparátu.
Jaký fotoaparát si vybrat?

V dobách minulých, když existovaly jen filmové zrcadlovky a malé „dětské“ filmové kompakty, byla situace snadná. Buď bylo to, nebo to. Dnes však existuje nepřeberné množství fotoaparátů. A to nemluvím o tom, že dnešní mobily dokážou pořizovat již velice solidní snímky i za zhoršených světelných podmínek. Setkáte se například s fotoaparáty:

Je tedy logické, že začínající fotografové nemají tušení, odkud s výběrem fotoaparátu začít. V rozhodování velmi pomůže, když si uvědomíte, na co fotoaparát vlastně doopravdy potřebujete. Chcete být originální? Zajímejte se o Instax, příp. filmové fotoaparáty. Chcete něco menšího, příp. si myslíte, že velké přiblížení je to, co potřebujete? Pravděpodobně využijete kompakty, příp. rozměrnější ultrazoomy. Máte-li k dispozici více peněz a potřebujete univerzální fotoaparát? (Bez)zrcadlovky jsou jasnými favority. Mají totiž možnost výměny objektivů a též mnoho pokročilých funkcí.

Další problém spočívá v tom, že začínající fotografové mají již ze začátku velmi zkreslené představy o ceně. Obvyklý požadavek tedy zní: „Dobrý den, chci fotoaparát na focení všeho v té nejlepší kvalitě do 10 – 20 tis. korun. Doporučte nějaký.“ Tomu se však jen těžko vyhoví.

Jak vybrat správný fotoaparát

Jak již bylo zmíněno – je třeba si uvědomit, co doopravdy potřebujete fotit. Od toho se lze po menší konzultaci odpíchnout. Na obyčejné focení věcí kolem sebe úplně bohatě stačí pokročilejší mobil či kdejaký levný kompakt. TOP modely (foto)mobilů někdy dokonce dosahují lepších výsledků, než levné fotoaparáty.

Když už víte, na co fotoaparát doopravdy chcete, je vhodná chvíle se začít zajímat a ptát. Nenechte se hned zlákat prodejci. V dnešní internetové době můžete vše předem prokonzultovat a sami se porozhlédnout na trhu.

Zde bych však toto téma opustil. Požadavků na funkce, senzory a další náležitosti fotoaparátů je totiž velké množství. Není vyloučeno, že jednou na toto téma vznikne samostatný článek. Prozatím by to však tento šíleně nafouklo. Pokud potřebujete pomoci, využijte nějaký z kontaktů. Odpovím, jak jen to bude možné.

Problémy s ovládáním fotoaparátu

Nejčastější problémy s ovládáním fotoaparátu vznikají tím, že se lidé záměrně vyhýbají číst jakékoliv manuály. Někteří jsou příliš hrdí něco takového dělat, jiní jednoduše líní. Obvyklý scénář: chtějí fotit, tak si jdou koupit do obchodu nějakou zrcadlovku. Chvíli si zkouší hrát s nastavením, něco vyfotí a nakonec stejně skončí u plně automatického expozičního režimu. Na ten pak nadávají, že si to dělá, co chce. Proč to tak dopadá? Protože to na jiné režimy (dle jejich slov) „dělá divné fotky“. Fotograf je následně zmaten a neví, co má dělat, protože fotoaparát vlastně neumí ovládat.

Nejčastější problémy s ovládání fotoaparátu | moje Tajemno
Nejčastější problémy s ovládáním fotoaparátu. Na fotografii výše je zrcadlovka bez popisků u tlačítek. Obdobnou (velmi používanou) zakoupil můj známý. Na rozpoznání tlačítek mu prý stačilo 14 dní a popisky na fotoaparátu už nepotřebuje. Ví, co jaké tlačítko dělá a jak a kdy jej používat.

Mezi nejčastější problémy s ovládáním fotoaparátu řadím ještě „zákeřná“ tlačítka. Pokročilé fotoaparáty jich mají požehnaně. Díky nim nemusíte složitě brouzdat v menu fotoaparátu. Stačí stisknout tlačítko (např. vyvážení bílé – white balance), vybrat jednu z nabízených voleb a pokračovat ve fotografování. V opačném případě byste museli do menu. Zde najít odpovídající sekci, položku a pak teprve mohli vybrat to, co potřebujete a pokračovat ve focení.

Při tom by stačilo tak málo – vzít do ruky manuál a přečíst si alespoň o základních funkcích fotoaparátu. Následně nabité informace v klidu domova otestovat a je to. Jasně, zabere to třeba hodinu času. Je to ale stále lepší, než se pak trápit s „nefungujícím“ fotoaparátem. Majitelům pokročilých fotoaparátů Canon by také mohl pomoci „projekt“ ovládněte svojí zrcadlovku. Mimochodem v každém pokročilém fotoaparátu existuje v menu položka, která vrátí fotoaparát do „továrního nastavení“. Díky tomu můžete vymazat nevhodné nastavení fotoaparátu a začít s nastavování od začátku.

Problém s nastavením fotoaparátu

Moderní fotoaparáty disponují velkým množství nastavení a funkcí. Kupříkladu zde často zmiňovaný Canon EOS 7D Mark II má v menu až příšerně moc položek k nastavení. Navíc některá nastavení vypínají jiná nastavení, resp. položky v menu. Některé položky v menu fotoaparátu naopak zase aktivují dříve nedostupné funkce. Celé toto může vytvořit problém, protože stačí menší nepozornost a nefunguje vám to, co vám dříve fungovalo.

AF menu fotoaparátu | moje Tajemno
Nejčastější problémy s nastavením fotoaparátu? Prostě se v tom všem vyznat.

Nicméně nejčastější problémy s nastavením fotoaparátu opět pramení v nedostatečné znalosti jednotlivých funkcí menu. Stejně jako v předchozím případě stačí málo. Otevřít si manuál a pročíst si základní funkce a nastavení fotoaparátu. Např. Canon se s problémy netají. V manuálu se kupříkladu můžete dočíst, že funkce potlačení mihotání může snížit maximální rychlost kontinuálního snímání. Pokud nějaká funkce ovlivňuje jinou funkci, mělo by to být v manuálu uvedeno. Tedy alespoň u Canonu tomu tak je (za což ho velmi chválím).

Jistě. Celé toto snažení zabere nějakou dobu. Na konci tohoto samostudia však budete odměněni znalostmi – jak bravurně nastavit svůj fotoaparát. Minimálně se to hodí ve chvíli, když jste kupovali fotoaparát bezmyšlenkovitě a vlastně nevíte, co doopravdy umí.

Nejčastější problémy s expozicí

Nejčastější problémy s expozicí fotoaparátu bych shrnul do dvou částí – neznalost a automatický expoziční režim. O neznalosti jsem psal již výše. Zde se však nejedná o neznalost funkcí a menu fotoaparátu, ale o neznalosti expozice celkově.

Aby byla expozice dobrá a fotografie líbivá, je zapotřebí správně nastavit tři věci. Pokud ani toto nastavení nepomůže, jsou na řadě fotografické filtry a případný postproces v počítači.

  • Expoziční čas,
  • clonu,
  • citlivost ISO.

Expoziční čas ovlivňuje, jak dlouho bude na světlocitlivý senzor fotoaparátu dopadat světlo ze scény. Čím kratší čas, tím méně světla projde a tím méně se toho ve scéně stačí pohnout. Naopak u delších časů hrozní rozmazání vlivem pohybu fotoaparátu i pohybem ve scéně. Na druhou stranu můžete s dlouhými časy fotit klidně i o půlnoci.

Clona ovlivňuje množství světla, které objektivem projde na senzor fotoaparátu. Čím menší clona, tím více světla projde a naopak. Clona navíc může znatelně ovlivnit, jak moc bude rozmazané pozadí za popředím. Pro některé portréty se proto klidně používají opravdu velmi malé clony, např. f/1,2.

Citlivost ISO vyjadřuje, jak moc bude signál ze senzoru dále „vybuzen“ (zesílen). Čím bude silnější, tím se na senzor dostane zdánlivě více světla ze scény. Bohužel, čím vyšší hodnota citlivosti ISO, tím více a častěji se v obraze bude vyskytovat šum.

Pro správnou expozici je proto nutné znát tyto tři položky a jejich vzájemný vztah. Koneckonců je to úplný základ, který by měl každý fotograf znát. Nejlepší způsob, jak tuto problematiku pochopit, je prostě a jednoduše často fotit a neustále zkoušet. Konkrétně tak dlouho, dokud se vám to celé nedostane pod kůži a budete expozici nastavovat víceméně automaticky.

Problém s automatickým expozičním režimem

Nejčastější problémy s automatickým expozičním režimem vznikají tím, že fotoaparát si jednoduše nastaví expozici tak, jak uzná za vhodné. Jinak řečeno jste odkázáni na milost a nemilost umělé inteligenci fotoaparátu. Ta ve většině případů funguje uspokojivě. Pak se však stane něco, s čím fotoaparát nepočítá a scénu vyhodnotí špatně. Tak vznikají zbytečně nepovedené snímky. Obvykle stačí ve scéně nějaký bodový zdroj světla, větší světlé / tmavé plochy a hned to může expozici nemile ovlivnit. Řešením může být poloautomatický expoziční režim s korekcí expozice, příp. manuální expoziční režim.

Pro fotografování v poloautomatickém expozičním režimu je však vhodné znát něco o měření expozice. Zejména pak o situacích, které mohou nastat, pokud se ve scéně objeví větší světlé či tmavé plochy. Fotoaparát má pak tendenci obraz ztmavovat / zesvětlovat. Tomu se lze vyhnout použitím manuálního expozičního režimu. Pro jeho bezproblémové zvládnutí je třeba ovládat samotné nastavení expozice. Tím jsem opět u problémů výše – začínající fotografové chtějí fotit a ne číst, zjišťovat a zkoušet.

Se špatnou expozicí může též pomoci histogram, který zobrazuje množství světel a stínů ve scéně. Některé fotoaparáty toto umožňují ještě před pořízením samotného snímku s ohledem na nastavené expozici. Letným pohledem tak odhalíte problém dříve, než nastane.

Nejčastější problémy s objektivy (kouzla s objektivy)

Nejčastější problémy s objektivy vznikají z neznalosti hloubky ostrosti. Úplně nejčastější dotaz zní: „Jak udělat, aby bylo popředí hezky ostré a pozadí rozmazané.“ Přitom to vlastně není zas až tak velký problém. Stačí pouze nastavit nižší clonu a vycházet ze znalostí hloubky ostrosti. Pak už to jde skoro samo. Samozřejmě, že s velmi světelným teleobjektivem dosáhnete kýženého efektu mnohem snáz, než s širokoúhlým objektivem. Jenže takový objektiv taky nebude stát 5 tisíc, ale klidně 60 tisíc. To už je ovšem o prioritách, a jestli vám to za ty peníze opravdu stojí.

Dnešním trendem jsou také různé odlesky objektivu a tónování fotografií. Někteří fotografové si myslí, že je k těmto snímkům potřeba nějaké speciální vybavení. Když se poté dozví, že za celá tato kouzla může program na úpravu snímků, diví se. Různé světelné odlesky (jakože) objektivu jsou do fotografie dodatečně přidávány a tím může být fotografie líbivější. Z toho pak následují ony nejčastější problémy typu – jak tohoto dosáhnout, v čem upravovat snímky, kde sehnat tutoriál, apod. Koneckonců díky těmto programům lze vyřešit i problém s rozmazaným pozadím i při použití nevhodného objektivu. Zdejší stránky se však prozatím tímto směrem neorientují. Není však vyloučeno, že se v budoucnu objeví konkrétní tutoriály.

Původní scéna | příprava na rozmazané pozadí | moje Tajemno
Původní scéna (a pak, že se nedají s těžkou zrcadlovkou dělat selfíčka)
Nejčastější problémy s objektivy | rozmazané pozadí | moje Tajemno
Nejčastější problémy kolem objektivu? Jak udělat rozmazané pozadí. Zde stačilo použít filtr rozostření na cokoliv za mnou + lehčí změna barev. Rychlá práce asi na 3 minuty (pro ukázku však stačí). Pro případné zvětšení klikněte.

Doporučované programy pro úpravu fotografií

O jakýchže programech to vlastně píšu? Tak například:

Programů je samozřejmě celá řada. Některé jsou zdarma, jiné dokonce online. Liší se funkcemi, rychlostí, kompatibilitou s fotoaparáty a grafickými soubory. Stačí se krátce porozhlédnout po internetu a najdete celou řadu dalších programů. Zde uvedené jsou léty a zkušenostmi ověřené produkty, které mohu doporučit.

Nejčastější problémy s ostřením

Nejčastější problémy s ostřením? No vlastně je jich celá řada a nejde jednoduše vypíchnout jen jeden…dva problematické případy. Nejčastější problémy s ostřením jsou:

  • špatně zvolené zaostřovací body,
  • nevhodně zvolené místo zaostření,
  • velká / malá hloubka ostrosti,
  • manuální ostření,
  • rozmazaný obraz vlivem pohybu,
  • závady na objektivu.

Nevhodně zvolené zaostřovací body

Problém tkví často v tom, že ne všechny zaostřovací body jsou stejně citlivé na kontrastní přechody v obrazu. Aby mohly zaostřovací body správně zaostřit, je třeba mít vhodný objektiv a ostřit na nějaké kontrastní hrany. Vhodným objektivem je myšlen především moderní světelný objektiv, který netrpí vinětací a deformací obrazu v rozích.

Zaostřovací body jsou vlastně malé senzory, které jsou citlivé na horizontální a vertikální linie v obrazu. Existují ještě dvojitě křížové ostřící body s citlivými diagonálními senzory. Čím světelnější objektiv, tím lépe se senzorům ostří. Ne příliš světelnými objektivy, prochází méně světla a zaostřovací body již nemusí být tak citlivé. Když k méně světelnému objektivu připojíte telekonvertor, světelnost soustavy se sníží a některé zaostřovací body již nemusí fungovat.

Obecně platí, že nejcitlivější je právě prostřední zaostřovací bod. Čím dále jsou ostřící body od středu, tím mohou být méně citlivé. U pokročilého fotoaparátu Canon EOS 7D Mark II (a dalších) se objektivy rozdělují do skupin. Tyto skupiny rozdělují objektivy dle toho, jaké ostřící body v nich budou a jaké nebudou fungovat. Více najdete v manuálu, příp. v článku ztracené zaostřovací body (v části problém s méně světelnými objektivy).

Nevhodně zvolené místo k ostření

Nejčastější problémy s nevhodně zvoleným místem k ostření vychází z textu výše. Lidé se často snaží zaostřit na nějakou nekontrastní plochu. Tou je např. modrá obloha, bílá domovní zeď, černé papírové pozadí, apod. Zaostřovací senzor fotoaparátu zde však nevidí žádné linie, žádný kontrast, nemá proto na co zaostřit. Je třeba mu proto nabídnout nějaký předmět, resp. zkrátka nějaký kontrastní přechod.

Zrádná hloubka ostrosti

Obraz je všude ostrý, ale já to tak nechtěl… Mám ostrou jen část obrazu a zbytek je rozostřený… To jsou asi takové ty nejčastější problémy s hloubkou ostrosti. Vše je však pouze o použité technice (fotoaparátu, objektivu), cloně a vzdálenostech.

Manuální ostření

Souhlasím, že manuální ostření je s dnešními objektivy dost problematické. Jednoduše proto, že moderní objektivy nejsou pro manuální ostření příliš vhodné. Ostřící kroužek na objektivu má totiž velmi krátký chod. Chce to mít proto hodně citlivé prsty, příp. hodně trpělivosti.

S manuálním ostřením však může pomoci režim živého náhledu Live View ve spojení s lupou. Díky lupě lze přiblížit vámi označenou část obrazu. Na velkém displeji fotoaparátu pak snáze poznáte, jestli už máte zaostřeno či nikoliv.

Rozmazání vlivem pohybu

Rozmazání vlivem pohybu je velmi časté i u profesionálních fotografů (ti však tyto snímky neukazují světu). Může se stát cokoliv – drknutí do fotografa při fotografování, silnější poryv větru, větší pohyb ve scéně, aj. Výsledkem je rozmazaný obraz.

Těžko nyní vyjmenovat všechny možné situace, které mohou nastat (je jich opravu velké množství). Nicméně jedna poučka platí – pokud se bojíte rozmazání obrazu, zkuste fotit na kratší expoziční čas. Za kratší dobu se scéna nestihne tolik změnit, příp. pohyb fotografa / modelu nebude tak velký.

Další rady s rozmazaným obrazem lze najít v článcích:

Závady a vady na objektivu

Nejčastější problémy s objektivy spočívají ve front / back fokusu. Někdy objektiv nemusí být přesně seřízen na autofokus vašeho fotoaparátu. V podstatě to znamená, že při nasazení tohoto objektivu a vyfotografování zaostřeného objektu bude zaostřeno před / za objekt. Bylo by asi dobré zaznít, že pokud se takto chovají všechny vaše objektivy, je pravděpodobně problém s tělem fotoaparátu. V tu chvíli je vhodné navštívit servis a nechat si fotoaparát seřídit. Pokud se však takto chová pouze jeden, resp. některé objektivy, lze s tím něco dělat.

Problematikou front / back fokusu se budu v budoucnu ještě zabývat (článek v přípravě). Nicméně je dobré zmínit, že pokročilé fotoaparáty mají korekci tohoto jevu. Po nasazení postiženého objektivu lze v menu fotoaparátu upravit jeho chování při ostření.

Mezi nejčastější problémy objektivu řadím ještě jednu věc, která fotografy častěji trápí. Tím je to, že některé objektivy trpí jistou vadou. Při zaostření a následné změny přiblížení (zoom) nemusí být obraz již zaostřen a je třeba ostřit znovu. Jedná se o vlastnost mnoha objektivu typu zoom. U některých objektivů je tato vada viditelnější a častější, u jiných nepatrná / vůbec žádná. Pokud tímto trpí i váš objektiv, není třeba hned běžet do servisu. Jedná se bohužel opravdu o vlastnost mnoha objektivů. To v servisu neopraví. Pokud tím váš objektiv trpí, myslete na to a po každém přiblížení / oddálení scény znovu zaostřete.

Kontakty

Posledním problémem s fotografickou technikou jsou jednoduše kontakty. Je jedno, jestli mezi baterií a fotoaparátem, mezi objektivem a bajonetem, nebo nějaké jiné. Problém s nimi je v tom, že si chyby člověk nemusí hned všimnout. Všechno funguje jak má a najednou se objeví chybová hláška. To je ta nejlepší varianta, kdy se člověk dozví, co je špatně.

Jenže se klidně stane, že se žádný chybový kód na fotoaparátu neobjeví a objektiv najednou přestane ostřit. Nebo se stane, že se fotoaparát na malou chvíli z nenadání vypne. Podobné „chybky“ vznikají velmi náhodně a nepředvídatelně? Dá se proti nim vůbec nějakým způsobem bránit a předcházet jim? Některým ano, některým bohužel ne.

Dle dotazů na stránky mohou za nejčastější problémy s kontakty různé drobné nečistoty. Ty vznikají například upatláním kontaktů, častou výměnou objektivů, akumulátorů, příp. za to mohou aktivní domácí zvířata. Není tedy od věci před samotným fotografováním provést alespoň zběžnou kontrolu vybavení. Co to znamená? Kromě podívání se na aktuální nastavení fotoaparátu a jeho funkcí se zaměřit i na kontakty. Přijdou vám kontakty akumulátoru upatlané? Je na čase je vyčistit. Když už jste u toho, zaměřte se také na kontakty bajonetu na fotoaparátu i na objektivu. Rovněž není od věci zkontrolovat paměťové karty. Cokoliv má nějaké kovové plošky by mělo být hezky pěkně nablýskané. Jakmile je na povrchu nějaký povlak / nečistota, je to špatně a může to způsobit problémy.

Osobní zkušenost

Jak již bylo napsáno v úvodu – tento článek na téma nejčastější problémy s fotografickou technikou reflektuje aktuální dotazy na stránky. Za poslední 4 roky mi čtenáři položili velké množství dotazů. Ať už formou e-mailu, telefonickým dotazem, tak i osobně na některých setkáních a školeních.

Předměty dotazů se neustále opakují a tak by se mohlo zdát, že mezi fotografy není žádný vývoj. Pravda je však taková, že na stále stejné dotazy se dotazují pouze nově začínající fotografové a fotografky. Ti, které fotografování baví a mají chuť se dále vyvíjet, už stejné chyby nedělají. I jejich dotazy jsou rázem komplexnější, resp. mají úplně jinou úroveň.

Doba se však v tomhle ohledu neuvěřitelně mění. Před 20 lety byl problém nějaké podrobnější informace sehnat. Dnes je problém v nepřeberném množství informací najít to, co vám pomůže a čemu rozumíte. Proto vznikly tyto stránky, které mají za cíl pomáhat především začínajícím fotografům.

Závěrem

Nikdo není vševědoucí a žádný učený z nebe nespadl. Pokud s fotografováním právě nyní začínáte, pravděpodobně budete mít mnoho otázek. Na některé přijdete snadno sami, jiné je třeba vyčíst z manuálů, internetových fór, nebo právě těchto stránek. Tímto vám přeji hodně úspěchů při fotografování, dobré světlo a pevnou ruku / stativ.

2 komentáře u „Nejčastější problémy

  1. Zdravím, díky moc za článek a mooooc se přimlouvám se samostatné téma front/back fokus …

    Díky moc za brzké vydání :-)

    1. Dobrý den a děkuji. Rád bych přišel s dobrou zprávou, ale musím Vás pro tentokrát zklamat. O téma front / back focus zatím nikdo neprojevil zájem, kromě Vás. Přibližně do června roku 2020 proto budou vycházet „objednané články“. Nicméně naděje by tu přeci jen byla. Příští měsíc vyjde článek na téma „testovací obrazce“, který se bude tématu front / back focus týkat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *