Středoformátové fotoaparáty

Středoformátové fotoaparáty

Středoformátové fotoaparáty neboli středoformáty jsou fotoaparáty, se kterými se na vlastní oči obyčejný fotograf nejspíše jen tak nesetká. Jsou to často rozměrově velké fotoaparáty s drahými digitálními stěnami a rovněž drahými objektivy, které mají velký senzor. Velikost senzoru je v tomto případě větší než Full-frame. Takové fotoaparáty (resp. digitální stěny) se prodávají běžně kolem 200 000 Kč a více. Není výjimkou i cena přesahující 1 milión korun. Ačkoliv nejsou středoformátové fotoaparáty obvyklé spotřební zboží, není od věci si o nich povědět několik věcí.

Středoformátové fotoaparáty a senzor

Jak již bylo řečeno, středoformátové fotoaparáty vlastní obrazový senzor větší než je tzv. Full-frame. Těží tak ze stejných výhod jako Full-frame senzory oproti APS-C senzorům. Bohužel mají i podobné nevýhody o to více umocněné velikostí a cenou fotoaparátu a příslušenství. Více o tom o pár řádků níže.

Středoformátové fotoaparáty - filmový fotoaparát Mamiya RZ 67
Středoformátové fotoaparáty, zde filmový fotoaparát Mamiya RZ 67, autor: Vitaly Baranov, licence: CC BY 3.0

Věřte nebo ne, ale některé středoformátové fotoaparáty stále používají klasický film. Nejedná se však o běžně dostupnou velikost filmu (24 × 36 mm na políčko), ale o něco větší rozměr.

Bavíme-li se o digitální technice, výrobci používají 2 způsoby zaznamenávání scény. Buď klasický způsob známý ze zrcadlovek (polopropustné zrcátko a senzor), nebo obraz dopadá rovnou na velkou digitální stěnu. Tedy vlastně takový velký živý náhled.

Velikost senzoru / záznamové plochy

Bavíme-li se o filmu, nejčastěji se za středoformát označují rozměry 6 × 6 až 6 × 9 nebo 6 × 4,5 cm. Jednou jsem zahlédl i fotoaparát na film o velikosti políčka 6 × 12 cm. V digitální technice mohou být poměry stejné jako výše uvedené, ale není to podmínkou. Pro středoformátové fotoaparáty se proto považuje rozměr senzoru větší než 24 × 36 mm a zároveň menší než 4″ ×  5″. Rozměry 4″ × 5″ (cca 10 × 13 cm) a více jsou považovány již za tzv. velký formát.

Velikost senzoru u Full-frame a středoformátové fotoaparáty
Velikost senzoru u Full-frame a středoformátových fotoaparátů

Na obrázku výše nejsou vyobrazené skutečné rozměry senzorů (ve skutečnosti jsou přibližně 2× menší). Nicméně poměry stran, resp. poměry velikostí senzorů odpovídají. Obrázek výše je tedy pouze informativní – pro představu, jak rozměrné mohou být běžné středoformátové senzory.

Rozlišení senzoru

Středoformátové fotoaparáty nejsou žádná ořezávátka. Jejich senzory dosahují opravdu úctyhodných rozměrů, ale také rozlišení. Běžné rozlišení je nyní již 50 Mpix. Některé digitální stěny pak dokáží ukládat snímky v rozlišení i 100 Mpix. Navíc existují technologie jako např. Multishoot, která dokáže z 50 Mpix senzoru „vykouzlit“ až 200 Mpix fotografii. To se je možné díky vícenásobné expozici, mikro-posunu senzoru a následném složení fotografií do jedné.

Výhody středoformátu

Středoformátové fotoaparáty mají podobné výhody jako Full-frame před APS-C senzory. V mnoha ohledech budou výhody totožné. Nicméně středoformátové fotoaparáty mají ještě něco navíc.

Více detailů

Budeme-li se bavit o filmové technice, tak středoformátový negativ bude obsahovat mnohem více detailů než ten klasický 35 mm. Posuďte sami 35 mm film má záznamovou plochu velkou 24 × 36 mm.  Svitkový film (6 × 9) má rozměry záznamové plochy 56 x 89 mm. To je více než 5x větší záznamová plocha. Pokud využijete adekvátní objektiv, budou detaily úchvatné.

Budeme-li se bavit o digitální technice, tak středoformátové fotoaparáty běžně pracují s rozlišením senzoru kolem 50 Mpix. Je pravda, že například Canon se svojí zrcadlovkou Canon EOS 5Ds RExterní odkaz má rovněž rozlišení 50 Mpix. Na druhou stranu je velikost senzoru této zrcadlovky o dost menší než u středoformátových fotoaparátů. Není rovněž výjimkou použití tzv. digitálních stěn o rozlišením například 80 Mpix. Také se používá technologie mikro-posunu snímače, kdy vzniká výsledná fotografie o rozlišení až 200 Mpix (leden 2018). Tomu už prostě obyčejné Full-frame zrcadlovky nemohou co do rozlišení konkurovat.

Možnost výměny filmu / senzoru

Při focení na klasický film je věc jasná. Vložíte do fotoaparátu film a v podstatě fotíte do jeho konce. Pak film navinete do jeho ochranného obalu a vložíte k expozici film jiný. U digitální zrcadlovky jste odkázáni pouze na jeden senzor, který je pevně vestavěný ve fotoaparátu. Nelze s ním jakkoliv manipulovat nebo ho vyměnit bez zásahu v servisu.

Některé středoformátové fotoaparáty mají možnost výměny filmu, resp. filmových kazet. Můžete tak směle měnit filmy z černobílého na barevný, apod. a to „kdykoliv“ vás napadne. Výměnné kazety mají např. Hasselblad a Mamiya.

Digitální stěna Phase One IQ 280
Digitální stěna Phase One IQ 280 pro středoformátové fotoaparáty. Rozlišení 80 Mpix. Efektivní velikost senzoru 53,7 × 40,4 mm.

Stejně jako film je u některých středoformátových fotoaparátů možné vyměnit senzor. To je možné díky tzv. digitálním stěnám. Ty lze v průběhu fotografování v podstatě kdykoliv nahradit za jiné. Můžete tak vyměnit svojí 50 Mpix digitální stěnu za 60 Mpix nebo 100 Mpix.

Polaroid stěny

Když už jsem načal téma výměny filmu fotoaparátu, někteří výrobci mají fotoaparáty kompatibilní s polaroid stěnami. Díky nim je možné v podstatě okamžitě vidět vliv fotografického filtru (článek v přípravě). V některých případech jsou takové věci k nezaplacení. Samozřejmě, že s příchodem digitálních fotostěn už je věc trochu jiná.

Nevýhody středoformátu

Všimněte si, že středoformátové fotoaparáty mají podobné nevýhody jako Full-frame fotoaparáty oproti těm s APS-C senzorem.

Středoformátový fotoaparát
Středoformátový fotoaparát Hasselblad H5D

Cena fotoaparátu i objektivů

Nebudu nyní brát v potaz filmovou techniku. Budu se nyní bavit o té digitální. V případě středoformátových fotoaparátů dnes (leden 2018) ceny začínají přibližně na 170 tisících korunách. Konkrétně narážím na fotoaparát FUJIFILM GFX 50SExterní odkaz.

Kupříkladu digitální stěna IQ3 od PHASE ONE s rozlišením 80 Mpix stojí přes 1 150 000 Kč. A to si vezměte, že k takové digitální stěně budete potřebovat nějaké tělo a objektivy.

Když je o těch objektivech řeč. Objektiv Hasselblad 35 mm s clonou f/3,5 (po přepočtu na kinofilm cca 27 mm) stojí přes 130 tisíc korun. A to nemluvím o tom, že sehnat nějaký „zajímavý“ objektivy typu ZOOM (článek v přípravě) je také obtížné. V podstatě se pro středoformátové fotoaparáty vyrábí téměř výhradně jen monofokální objektivy.

Vyšší cena filmu

Nejenom, že je drahá celá technika. Zhotovit takovou fotografii z filmu stojí peníze. V tomto případě nemalé peníze. Protože dnes už vám nezbude nic jiného než navštívit speciální fotografické laboratoře. Ty si za práci s nestandardním materiálem mile rádi zaúčtují více peněz. Minimálně více než při obyčejném vyvolání kinofilmu.

Samozřejmě se můžete pustit do vyvolávání filmového materiálu sami. Nicméně těchto lidí je kolem mě méně a méně. Vyvolávání filmů doma již rozhodně nepovažuji za klasickou činnost dnešního fotografa.

Elektronika, doplňky a příslušenství

Buďme upřímní, středoformátové fotoaparáty zrovna neoplývají mnoha elektronickými funkcemi a příslušenstvím. Zrcadlovky od výrobců jako CanonExterní odkaz, NikonExterní odkaz, PentaxExterní odkaz, apod. se předhání v nových funkcích a vylepšeních každý rok. U středního formátu to vypadá spíše na dlouhodobý setrvalý stav s opravdu pozvolnými změnami.

Váha a rozměry

Pokud se vám Full-frame fotoaparáty zdají velké a těžké, tak to nevím, co budete říkat na středoformátové fotoaparáty. Takový fotoaparát s hledáčkem, digitální stěnou a objektivem může vážit klidně i 3 kilogramy. Nic pro běžné dlouhodobé focení v exteriéru.

Osobní zkušenost

Když jsem se v roce 2011 poprvé setkal s fotoaparátem Phase One, bylo to velice letmo. V rámci jedné předváděcí akce jsme si sice fotoaparát mohli „osahat“, nicméně neohřál se v našich rukách dlouho. Musím však přiznat, že jsem z něj měl velký respekt. Jak z váhy samotného přístroje, tak z jeho ceny. Člověku se pak honí hlavou zajímavé myšlenky, když má v rukou relativně malé zařízení, které stojí více než automobil.

Zprvu jsem byl velmi skeptický. Přeci jen 80 Mpix nebylo na to dobu vůbec malé číslo. Nedokázal jsem si do té doby představit senzor, který by byl schopen takového rozlišení. Nemluvě o elektronice, která by dokázala obraz rychle zpracovat. A přece. Fotoaparát s digitální stěnou a několika objektivy se nacházel přímo přede mnou.

Středoformátový fotoaparát s objektivem Phase One
Středoformátový fotoaparát s objektivem od Phase One

Nastavení fotoaparátu, resp. expozice mi nedělalo velké problémy. Byl jsem příjemně překvapen maximální rychlostí elektronické závěrky 1/10000 sekundy. Stejně tak synchronizačním časem blesku na hodnotě 1/1600 sekundy. O něco horší to bylo s rychlostí samotného snímání. Tato rychlost je dle papírových údajů rovna 0,7 sekundy. Nicméně každých 0,7 sekundy pořídit 80 Mpix snímek je dle mého názoru slušný výkon.

Věřím, že bych pro takovýto fotoaparát našel uplatnění. Na druhou stranu si nedokážu představit situaci, kdy bych s ním měl vyrazit fotit někam do ulic. Vždyť kvůli takovéhomu kusu kovu a plastu by se klidně mohlo zabíjet…

Závěrem

Jak už jste asi pochopili, středoformátové fotoaparáty nejsou zboží pro běžného fotografa. Jedná se o jistou specialitku. Fotografové kupující středoformátové fotoaparáty ví co kupují a proč je kupují.

Jste-li jedni z těch, kteří se bláznivě honí za megapixely, jsou středoformátové fotoaparáty to pravé pro vás. Digitální stěny dnes dokáží zaznamenat jednou expozicí až 100 Mpix fotografii. A to je přeci super, ne? 😀

Pravda je však taková, že fotografovi, který nedokáže nastavit expozici na APS-C fotoaparátu nepomůže ani Full-frame či středoformát.

4 komentáře u „Středoformátové fotoaparáty

  1. Omlouvám se za chybu, jelikož už napsaný příspěvek nejde opravit, tak
    činím takto. Nenapsal jsem u „lehkého“ středoformátu jeho název :-(,
    je to Hasselblad X1D.

  2. Zajímavé počtení, já jsem někdy v 80. létech minulého století vlastnil
    středoformátovou, dvouokou zrcadlovku Yashicu D na svitkový film 6×6
    a vzpomínám, že fotky z něho byly famózní a těžko se ty, z kinofilmu daly
    srovnat… 🙂

    1. Mojí maličkost středoformátové fotoaparáty trochu minuly. Vím, že můj táta používal svitkový film do fotoaparátů Mamiya a snad i Pentax (u Pentaxu hádám). Konkrétní fotografie z těchto fotoaparátů si však nevybavuji. 🙁 Co si ale vybavuji je, jak jsme s modelkou a foťákem s cenovkou přes milión utíkali před podivnými lidmi do TAXI. 😀

      1. Já bych ještě doplnil, že je možno si pořídit digi středoformát i za příznivější
        ceny, i když ne lidové :-). Například Pentax 645 Z stojí 158 000kč, ale jen
        za tělo, drobeček to také zrovna není – 1,5kg. No a také už jsou k mání i středoformátové bezzrcadlovky. Fujifilm GFX 50S za asi 190 000kč tělo,
        hmotnost 85 deka je už přijatelná. A potom „lehký“ středoformátový
        kompakt vážící jen 73 dekagramů, ale bratru za 214 000kč bez skla…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *