Archiv pro štítek: senzor

Senzor je hlavní částí každého digitálního fotoaparátu. Je to ten kousíček elektroniky, který převádí světlo na digitální signál, ze kterého pak vznikne samotná fotografie, resp. digitální soubor s fotografií.

Přepaly ve fotografii

Přepaly ve fotografii a boj s nimi

Přepaly jsou věčným tématem mnoha fotografů. Jsou to vlastně naprosto bílá místa ve fotografii, ve kterých již nejsou žádné detaily či struktury. Přepaly jsou ve fotografii odjakživa. Vyskytovaly se při fotografování na film, vyskytují se i v moderní digitální fotografii. Někdy jsou fotografy tvořeny záměrně, jindy to vzhledem k technologii senzoru jinak nejde. Jedná se však o často  zmiňovaný „problém“ mnoha fotografů, se kterým řada z nich neustále bojuje. V tomto článku se proto dozvíte několik tipů, jak s přepaly zatočit. Nyní však několik dotazů z Fotoporadny na toto téma.

Můj předchozí fotoaparát (kompakt) měl malý dynamický rozsah senzoru. Přešel jsem proto na zrcadlovku, ale i tak se neustále potýkám s přepaly. Dají se nějak odstranit, nebo mám smůlu?

Při fotografování interiéru se často setkávám s přepaly. Ty vznikají zejména v oknech, příp. ve zdrojích světla typu žárovky / zářivky. Složitě je pak odstraňuji v Photoshopu a ne vždy se mi to daří. Co s tím?

Za slunečného dne se mi při fotografování krajin v protisvětle tvoří na různých místech přepaly. Nevím, jak se jich zbavit, dá se to vůbec? Mám pocit, že to jednoduše nepůjde.

Přepaly mi vznikají za slunečního počasí při fotografování portrétů na nízkou clonu. S expozičním časem se často dostanu i na 1/8000 sekundy. Pozadí za modelkou je však stále příliš světlé a někdy je z něj jen vyžraná bílá. Dají se tyto přepaly v pozadí fotografie nějak omezit či úplně potlačit?

Slyšela jsem, že přepalů se lze zbavit focením do RAWu. Zatím jsem v RAWu nikdy nefotila. Je to pravda a je těžké s RAWem pracovat?

Takto by šlo pokračovat ještě hodně dlouho. Dotazy na přepaly prakticky nikdy nekončí. Nyní je však na řadě s nimi konečně zatočit. Nejprve však trocha teorie. Pokračování textu Přepaly ve fotografii

Stabilizace

Stabilizace v objektivech a stabilizace senzoru ve fotoaparátu

Stabilizace je pro mnohé řešení, kterak dosáhnout ostrých snímků i v horších světelných podmínkách. Díky ní dokážete při fotografování z ruky udržet takové expoziční časy, které byste jinak bez rozmazání obrazu udržet nedokázali. Pro mnohé je však stabilizace zlo a podvod moderní doby. Je tedy stabilizace opravdu tak zázračná, jak mnozí tvrdí? Dokáže vyřešit opravdu vše? Platí pro ní nějaká speciální pravidla a je ji možné používat kdykoliv, kdekoliv a v čemkoliv? Pokračování textu Stabilizace

HDR fotografie

HDR fotografie

Zkratka HDR vychází z angl. High Dynamic Range, což v překladu znamená vysoký dynamický rozsah. Někdy se pro HDR fotografie používá i zkratka HDRI (to „I“ na konci znamená imaging, česky zobrazení).

Jde o fotografie s nezvykle velkým dynamickým rozsahem, které by obvykle nemohly jednoduše vzniknout. Pro ty co nevědí, co je to dynamický rozsah (ať již scény či senzoru), nechť kliknou na patřičný odkaz.

O čem to tedy dnes bude? O HDR fotografiích všeobecně a o tom, jak tyto fotografie vznikají a co k nim potřebujete. Mimo jiné prozradím, kdy je dobré HDR použít a kdy je to naopak zbytečné. Na konci vás seznámím s několika doporučovanými programy pro tvorbu HDR fotografií. Pokračování textu HDR fotografie

Dynamický rozsah

Dynamický rozsah scény a fotoaparátu

Již několikrát jsem v předchozích článcích zmiňoval pojem dynamický rozsah. Jedná se o maximální rozsah jasů ve fotografované scéně, nebo v možnosti fotocitlivých buněk na senzoru. Z toho plyne, že dynamické rozsahy jsou vlastně ve skutečnosti rovnou dva.

Malý dynamický rozsah čipu
Vysoce kontrastní scéna, kdy byla expozice měřená na mraky. Dynamický rozsah senzoru nezvládá pojmout celý rozsah scény a proto zde téměř nejsou střední tóny.

Pokračování textu Dynamický rozsah