Sluneční clona

Sluneční clona na objektivu

Značná část z vás již jistě viděla nějaký druh sluneční clony. Jedná se o plastovou či silikonovou část před objektivem. Sluneční clona na objektivu vlastně funguje jako mechanická ochrana objektivu před vnikáním parazitního světla. Vzhledem k tomu, kolik jsem za poslední měsíc dostal dotazů na téma reflexe v objektivu, přicházím s tímto článkem.

K čemu je sluneční clona dobrá

Jak jsem již psal v úvodu – hlavní důvod, proč se sluneční clony používají, je omezení vnikání parazitního světla do objektivu. Typickým příkladem je focení za silného slunce. Slunce nemusí být přímo v záběru, ale může svítit do objektivu pod nějakým úhlem z boku. Výsledkem toho mohou být nepříjemné reflexe ve fotografii.

Reflexe díky absenci sluneční clony | moje Tajemno
Reflexe v obraze díky absenci sluneční clony. Parazitní světlo slunce tak vniká z boku do objektivu a tím tvoří nepěkné věci v obraze.

Samozřejmě, že pokud budete mít nějaký zdroj světla přímo v záběru, tak se těmto odleskům nejspíše nevyhnete. Pak už jen záleží na filtrech a na optické konstrukci objektivu. Samozřejmě že objektivy bez těchto vad jsou vysoce ceněné.

Sluneční clona nechrání pouze před parazitním světlem. Je to také dobrá ochrana objektivu před upatláním a rozbitím přední čočky / filtru. Při pádu objektivu na zem může sluneční clona část energie pohltit a zamezit tak škodám na objektivu.

Jak sluneční clona vypadá

Z pohledu tvaru se setkáte s těmito slunečními clonami:

  • kulatými,
  • ve tvaru květu,
  • atypickými (různě hranatými).

Kulatá sluneční clona se používá především u objektivů, kde se jejich přední člen otáčí. Rovněž je také oblíbená u teleobjektivů.

Sluneční clona Canon ET-54
Sluneční clona Canon ET-54

Sluneční clona ve tvaru květu má ve svém tubusu čtyři „vykousnutí“. Takto lépe kopíruje tvar zorného pole. Pro praktické využití je vhodnější. Nicméně musí se správně nasadit a přední člen objektivu se nesmí otáčet.

Sluneční clona Canon ET-87
Sluneční clona Canon ET-87

Ať již máte jakýkoliv druh sluneční clony, pamatujte, že sluneční clona nesmí překážet v zorném poli objektivu. Pokud se tak děje, mohou nastat dva scénáře. V lepším případě se stane to, že rohová část obrazu takříkajíc potemní. V horším případě bude fotografie „ukousnuta“ právě onou clonou objektivu. Ztráta obrazu v druhém případě je nevratná. V tom prvním případě stačí obvykle trochu zesvětlit rohy v nějakém editoru.

Kdy a jak používat sluneční clonu

Sluneční clonu můžete v podstatě používat kdykoliv. Obzvláště když hrozí vniknutí bočního světla do objektivu. Já ji zpravidla z objektivu už ani nesundávám. Do značné míry mi také plní ochrannou funkci proti upatlání přední čočky, příp. filtru.

Kdy a jakou sluneční clonu nepoužívat

Sluneční clona dokáže do značné míry pomoci. Nicméně v některých situacích může být i na škodu. Nyní bych se rád soustředil na situace, kdy sluneční clona zrovna nepomáhá.

  • Pokud používáte polarizační filtr. Díky sluneční cloně může být přístup k filtru dosti problematický. Nicméně není problém nastavit filtr do požadované polohy a clonu opět nasadit.
  • Pokud používáte sluneční clonu určenou pro jiný objektiv. V tu chvíli se vystavujete několika problémům. Buď clona nebude plnohodnotně odfiltrovávat parazitní světlo, nebo může překážet a obraz bude vinětovat. Také nemusí na objektivu dobře sedět.
  • Pokud se přední člen objektivu otáčí, je nutné používat pouze kruhové sluneční clony. Důvod je prostý. Kdybyste použili clonu ve tvaru květu, při pohybu předního členu by mohla dělat v obraze neplechu.
  • V ateliéru, kde je hlavní osvětlení namířeno na model / produkt, je použití sluneční clony rovněž zbytečné. V ateliéru obvykle nehrozí, že by zdroje světla byly umístěny tak nešikovně, aby svítily do objektivu.

Originální sluneční clona

Originální clona má několik výhod, ale také nevýhod. Mezi její klady patří:

  • přesné odstínění bočního parazitního světla bez vinětace v rozích fotografie,
  • instalace přes bajonet na předním členu objektivu.
Originální sluneční clona
Sluneční clona Nikon HB-35

Nicméně je tu i několik zjevných nevýhod:

  • originální sluneční clona je vyráběná z plastu a je velmi neskladná,
  • její pořizovací cena je obvykle dosti vysoká (na kus plastu).

Neoriginální sluneční clona

Neoriginální clona může svým tvarem a velikostí do značné míry kopírovat clonu originální. Nicméně mějte na paměti, že se jedná stále o kopii a s tím přichází i možné problémy, například:

  • neoriginální sluneční clona může vinětovat,
  • konstrukce nemusí být dostatečně kvalitní a s tím souvisí i špatné uchycení na objektivech.
Jedna z neoriginálních slunečních clon od společnosti JJC | moje Tajemno
Jedna z neoriginálních slunečních clon od společnosti JJC

Na druhou stranu jsou tyto clony obvykle o dost levnější než ty originální. Pokud se je podaří dostatečně kvalitně okopírovat, jsou i stejně funkční. V České republice je velmi oblíbenou společností vyrábějící neoriginální doplňky (nejenom k digitální technice) společnost JJC.

Gumové / silikonové neoriginální clony

Kromě levnějších kopií existují i trochu netradiční sluneční clony. Jedná se o clony vyrobené z gumy / silikonu. Tyto clony mají tu výhodu v tom, že jsou velmi skladné a levné.

Gumová sluneční clona
Gumová sluneční clona

Jenže na druhou stranu obvykle na širokých ohniscích vinětují a instalují se přes závit pro filtry.

Na připomínku našeho čtenáře Jimiho bych rád dodal, že tyto clony se rovněž hodí pro fotografování přes sklo. Zde dokážou lépe odfiltrovat okolní světlo a lépe se k nějakému tomu sklu „přicucnout“.

Osobní zkušenost

Osobně používám převážně originální plastové sluneční clony. Neoriginální zpravidla nekupuji. Nicméně pokud její nákup plánuji, chci si ji předem vyzkoušet nasazenou na svém objektivu. Jen tak poznám, že na objektivu opravdu dostatečně dobře sedí. Rovněž (a to je to hlavní), že nebude bránit ve výhledu, resp. nepřekážet v obraze.

Dále za sebe mohu říci, že sluneční clonu z objektivu už prakticky nesundávám. Výjimkou je práce s polarizačním filtrem. Nicméně i zde, pokud to situace umožňuje, sluneční clonu obvykle sundám, nastavím filtr a pak ji opět nandám zpět.

Silné širokoúhlé objektivy (zejména typu rybí oko) sluneční clony obvykle nepodporují! Jednoduše proto, že jakákoliv sluneční clona by překážela v obraze.

Parazitní světlo | moje Tajemno
Absence sluneční clony dovolí vstup parazitního světla do objektivu. Toto je ukázka, co takové parazitní světlo bez nasazené sluneční clony dokáže vytvořit na fotografii.

Závěrem

Používání slunečních clon se rozhodně nebraňte. Kromě nechtěných odlesků vám mohou pomoci i s ostřením. Nejednoho fotografa zarazilo – co že se to děje, že jeho objektiv v protisvětle neostří. I tento neduh dokáže v některých případech částečně odstranit právě sluneční clona. To proto, že odfiltruje boční sluneční paprsky přicházející do objektivu. Objektiv, resp. senzor ve fotoaparátu, se pak může soustředit na ostření a není rušen parazitními paprsky.

Mimochodem všimli jste si někdy, kolik lidí ve vašem okolí fotografuje právě bez této clony? Nevím jak u vás, ale v mém případě je to vcelku velké množství lidí. Když se některých z nich zeptám, kam že se poděla jejich sluneční clona, tak na mě koukají, jak na blázna.

7 komentářů u „Sluneční clona

  1. Sluneční clona je užitečná nejen pro eliminaci parazitního světla, ale i jako částečná mechanická ochrana přední čočky objektivu. Focení mě živí už 25 let a už několikrát mi sluneční clona zachránila objektiv. Kdo někdy fotil maturitní ples, ví o čem je řeč…

    1. Nemohu jinak než souhlasit. Již kolikrát se mi sluneční clona osvědčila jako výborné krytí nejenom při sluníčku. Ať už do mě někdo vrazil, nebo jsem se prodíral opuštěnými prostory a stalo se něco nečekaného. V drtivé většině případů to schytala právě sluneční clona. Kdyby na objektivu nebyla, kdo ví, kolikrát bych musel s objektivem do servisu.

    2. Podobnou funkci (mechanická ochrana) má i filtr. Kdysi mi spadl se stolu objektiv
      s nasazeným skylight filtrem. Objímka filtru byla zdeformována a sklo prasklo. Ale objektiv vyvázl bez úhony možná díky tomu, že část pádové energie pohltil právě
      ten filtr. I když mi od té doby nic na zem nespadlo, tak na objektivech mám vždy
      filtr a clonu, bo čert nikdy nespí… :-)

  2. Ahoj Petře,
    Pěkný článek, možná bych doplnil že gumové clony se převážně používají při focení přes sklo, například akvária a terária.
    Ale jedna věc by mě hrozně zajímala. Když se podívám na poslední fotku, tak by mě zajímalo o kolik by byl lepší výsledek s nasazenou clonou :):)

    1. Přiznávám se, že to, že se gumové sluneční clony používají při focení přes sklo, nyní slyším prvně. Vlastně jsem krom „šetřílků“ na různých akcích neviděl nikoho, kdo by je používal. Navíc jsem nikdy přes sklo takto nefotil. Každopádně děkuji za doplnění. Zakomponuji jej do článku.

      Výsledek s nasazenou clonou byl lepší o to, že zde nebyly tyto fleky. Parazitní světlo bylo dostatečně odfiltrováno. Na přední člen objektivu tedy nedopadalo žádné přímé světlo od slunce. Od fotografií typu „před a po“ jsem nakonec upustil. Konec konců každý si to může vyzkoušet. Nejprve fotit v podobném protisvětle bez clony. Následně fotit s clonou, popř. si clonit dlaní nad objektivem.

  3. Zdravím Vás Petře,
    opět se budu opakovat, čtivý, stručný a poučný článek pro neznalé.
    Já jsem na tom podobně jako Vy. Sluneční clony jsou nedílnou součástí
    mých objektivů, stejně jako ochranné filtry. Sluneční clonu a filtr mám
    trvale i na kompaktu Fuji X100s, kde brání parazitnímu světlu páchat
    neplechu a zároveň s filtrem brání nechtěným otiskům na předním členu
    objektivu. Na jiném mám bajonetovou sluneční clonu, která se po focení
    otočí a nasadí zpět na objektiv a tak nezabírá místo ve futrálu. A také s Vámi
    sdílím názor, že by sluneční clona neměla chybět na žádném objektivu, který
    její použití umožňuje…

    1. Dobrý den,
      jsem rád, že to někdo vidí stejně či hodně podobně jako já. Sluneční clona není nepřítel fotografů. Možná, že zabírá trochu místa, ale určitě pomáhá.

      Pro zajímavost – tento článek vznikl z nedávného poznatku z jedné taneční akce. Společně s několika fotografy jsme fotili jednu tanečnici. Bylo to za menšího protisvětla (reflektory). Kupodivu jsem byl jediný, který měl nasazenou správně sluneční clonu. Ostatní ji měli obráceně nebo ji neměli vůbec. Řekl bych, že jsem fotil docela hodně.

      Když měla slečna odtančeno, přišel za mnou jeden z dalších 5-ti fotografů. Ukazoval mi rozmazané fotky tanečnice s různými fleky od reflektorů a vrtěl hlavou. Říkal: „Promiňte, ale viděl jsem, že jste teď hodně fotil. Jestli vás to neobtěžuje, mohl byste se podívat na mé fotky? Koukněte, co mi to dělá za divné fleky. Navíc je to neostré. Mohl bych vidět vaše fotky? Jak vám to vyšlo?“ No a tak jsem mu vysvětlil situaci – viz tento článek.

      Očividně to slyšel i jeden fotograf stojící vedle. Na chvíli se z místa pro fotografy vzdálil a po chvíli přišel s nasazenou sluneční clonou. Minimálně půl hodiny fotil bez sluneční clony. Kdo ví, jaké fotky mu z foťáku „lezly“.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *