9 tipů pro ostré fotky

9 tipů pro ostré fotky

Tento článek navazuje na dnes zveřejněný článek s názvem zásady ostření. Zde se již nechci zaobírat problém s ostřením nýbrž všemi těmi dalšími problémy, které obvykle mohou nastat. Chcete-li vědět, jak mít ostré fotky, čtěte dál.

Ostré fotky pro každého

Je bláhové si myslet, že s každým fotoaparátem, mobilem či tabletem budete mít úžasně ostré fotky. To je opravdu jenom zbožné přání. Ono to někdy ani není možné. Jak byste například chtěli mít dokonale krásné a ostré fotky na mobilu, který má optiku velkou několik milimetrů? A to nemluvím o 20 megapixelovém snímači o velikosti špendlíkové hlavičky. Tyto výdobytky moderní doby jsou sice mnohdy velice zajímavé, ale…

9 tipů pro ostré fotky

Nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou začneme devíti tipy pro ostřejší fotky:

  1. Ovládněte svůj fotoaparát, jeho funkce a hlavně zásady ostření.
  2. Pozor na dlouhé expoziční časy.
  3. Rovněž si dejte pozor na objekty v pohybu.
  4. Používejte stabilizaci nebo stativ (článek v přípravě).
  5. Zapněte si samospoušť.
  6. Máte-li tu možnost, aktivujte funkci předsklopené zrcátko.
  7. Nebojte se trochu přiclonit.
  8. Očistěte si čočky i filtry (článek v přípravě).
  9. Používejte adekvátní vybavení. Zejména pak kvalitní objektivy.

Stejně jako v minulém článku si jednotlivé body teď trochu rozebereme.

Ovládněte svůj fotoaparát

Znát svůj fotoaparát je základ. Dokázali byste odpovědět na dotaz: „Kde změníte ostření ze všech bodů na středový bod?“ A co třeba: „Při jaké cloně kreslí váš objektiv nejlépe?“ Nedokážete? Jak je to možné? Nepotřebujete ostřit nebo vás nezajímá, kdy váš objektiv dělá nejlepší snímky? A není to škoda? Co posunout svůj fotografický um o kousek dál?

Dlouhé expoziční časy

Pokud fotíte z ruky, jistě to znáte. Jakmile máte dlouhé ohnisko, vysokou clonu nebo je venku málo světla, fotografie jsou stále více rozmazanější. Souvisí to s delšími expozičními časy. Existuje jednoduchý vzoreček, jak dlouhý expoziční čas použít, aby byla fotografie ještě ostrá. Však o ostré fotky tu jde především, ne? Tedy abych byl přesný, tak tento „vzoreček“ je vlastně doporučený čas, co by měl člověk zvládnout ještě udržet v ruce. Najdete ho ke konci článku o expozičním čase.

9 tipů pro ostré fotky | dlouhé časy | moje Tajemno
Názorná ukázka, jak expoziční čas dokáže ovlivnit ostrost fotky. Expoziční volič nastaven na prioritu času, o zbytek už se starala automatika. V pravé části se můžete podívat na výřez 1:1 z originálních fotek. Ostřeno bylo přibližně na prostředek knihy. Pro zvetšení klikněte.

Dovolím si jednu poznámku k fotografii výše. Fotografováno bylo na ohniskovou vzdálenost 55 mm. Clona byla zprvu nastavena na hodnotu f/2.8, později více, abych dosáhl potřebných časů. Stabilizace na objektivu nebyla použita. Podle vzorečku by fotografie kolem času 1/200 s a kratší měly být ostré. To se také potvrdilo. Časy kolem 1/125 až 1/50 s jsou opticky ještě relativně použitelné. Delší časy již fotografii rozmazávají více. Prostě to již, lidově řečeno, nešlo udržet v rukou.

Objekty v pohybu

Ačkoliv dodržíte výše uvedenou poučku o expozičním čase, stále můžete narazit na problém. Ten se bude vyskytovat po každé, když se budete pokoušet vyfotografovat pohybující se objekt. Buď vám jednoduše uteče ze záběru nebo se rozmaže. Jeden ze způsobů, jak takový objekt zachytit, se říká švenkování, nebo-li panning.

Panning | moje Tajemno
Panning v praxi se stařičkou zrcadlovkou Canon EOS 350D

Abyste zachytili např. jedoucí automobil, musíte ho fotoaparátem po dobu expozice snímku jednoduše sledovat. Chce to cvik, ale fotografie budou najednou úplně jiného ražení.

Tento způsob můžete použít jen pokud sledujete objekty kolmo od vás. Jakmile sledujete cokoliv se přibližujícího nebo vzdalujícího se od vás, je tu další problém. Zde mají výhodu objektivy s rychlým ostřením. Stejně tak využijete fotoaparáty s prediktivním ostřením. Ty po chvilce sledování odhadnou pohyb objektu a přizpůsobí ostření objektivu.

Stabilizace a stativ

Nemáte-li stativ (článek v přípravě), využijte objektiv či fotoaparát s vestavěnou stabilizací obrazu. Stabilizace vám pomůže prodloužit expoziční čas, který jste schopni ještě udržet v ruce o několik jednotek EVExterní odkaz. Prodloužení expozičního času se pak pohybuje okolo hodnoty 4 EV.

Stabilizace fotoaparátu / objektivu se ve spojení se stativem příliš nepoužívá. Proč tomu tak je zjistíte po kliknutí na předchozí odkaz. Co je ale důležité si pamatovat je, že pokud již máte fotoaparát na stativu, je dobré stabilizaci vypnout. Nicméně není to podmínka (viz právě onen odkaz).

Samospoušť

Pokud zrovna nefotíte formule je samospoušť skvělým pomocníkem. Tedy minimálně pokud při fotografování spolupracujete se stativem (článek v přípravě). Proč samospoušť na stativu a jak to tedy udělat, abychom dostali ostré fotky?

Jednoduše. Zaostříte, nastavíte vhodnou expozici, aktivujete samospoušť a pouštíte se fotoaparátu. To proto, abyste svými dotyky nerozhýbali fotoaparát na stativu. A je to. Nic více. :)

Předsklopené zrcátko

Hned z kraje chci informovat, že ne každý fotoaparát má možnost předsklopit zrcátko. Ačkoliv se o článku budu bavit zase někdy příště, jistě zasluhujete alespoň malé vysvětlení.

Funkce předsklopení zrcátka funguje tak, že při prvním zmáčknutí spouště se sklopí zrcátko. Po druhém stisknutí spouště se otevře závěrka a vyfotografuje snímek. K čemu je to dobré? Jednoduše ke snížení pohybové neostrosti vlivem nárazu zrcátka.

Chcete-li ještě trochu zvýšit ostrost snímku, používejte tuto funkci společně se samospouští.

Přiclonění objektivu

Možná jste si všimli, že ne při všech nastavených clonách objektivu dostáváte stejně kvalitní snímky. Tento rozdíl v clonách je více patrnější u levnějších setových objektivů. Jak to tedy je?

Vlivem různých optických konstrukcí a počtem speciálních čoček mají některé objektivy jisté obrazové neduhy při různých clonách. Obvykle je to tak, že při nejnižší cloně je obrazová ostrost objektivu mírně nižší než na cloně o 2 stupně vyšší. Stejně tak nejvyšší clona objektivu není automaticky zárukou nejostřejšího snímku. Existují objektivy, které mají špičkovou ostrost i při nejnižší či nejvyšší cloně. Věřte, že jsou však velice drahé.

Kromě rozostření obrazu se může jednat třeba o ztmavené okraje snímků, popř. různé jiné optické vady.

Jak je na tom váš objektiv můžete za určitý čas sami odpozorovat. Popř. využít různých testovacích obrazců (článek v přípravě). Další možností je obrátit se na výrobce objektivu a stáhnout si MTF křivky (článek v přípravě) vašeho objektivu.

Očista fotografické techniky

Stejně jako se čas od času koupají lidé :D i foto technika občas potřebuje trochu té očisty. Všechen prach a smetí na snímacím senzoru dělá velkou neplechu v obraze. Tento prach je však problém i uvnitř objektivu. Zejména pak na jeho předením členu. No a samozřejmě na fotografických filtrech (článek rovněž v přípravě). Stejně jako prach je nebezpečná i mastnota. Ta dokáže obraz opravdu dost „zjemnit“, resp. rozmazat.

Jak v těchto případech postupovat se dočtete v článku o čistění fotografické techniky.

Adekvátní vybavení

Ani fotoaparát na sebelepším stativu (článek v přípravě) ve spojení se samospouští neudělá hezky ostré fotky, pokud budete fotit levným plastovým objektivem. Na druhou stranu ani to nejlepší a nejdražší fotografické vybavení nepomůže, pokud ho položíte na levný plastový stativ. Na co tím narážím? Že je třeba pro precizně ostré fotky používat adekvátní vybavení.

Pokud se jedná o fotoaparát, tak upřednostňuji novější a větší senzory ve spojení s nejnovějšími čipy. Čipy se totiž starají o zpracování fotografií z obrazového senzoru. Nicméně i se staršími fotoaparáty lze pořídit velice kvalitní a hlavně ostré fotky.

Jedná-li se o objektivy, tak je třeba se trochu zamyslet. Koupíte-li si světelný objektiv za 3 tisíce korun, asi budete mít ze začátku velikou radost. Minimálně do té doby, než ho nasadíte na nově koupené tělo fotoaparátu s 36 Mpix nebo rovnou s 50 Mpix. Při výrobě některých objektivů se totiž nepočítalo, že budou použity na profesionálních tělech fotoaparátů s hodně megapixely. Ačkoliv jsou s nimi snímky na levnějších APS-C tělech pěkné, na profi Full-frame fotoaparátu už to tak být nemusí. Zde je již potřeba sáhnout po kvalitnější variantě, která zvládne skrze optiku přenést dostatečně kvalitní obraz.

Dovolím si ještě jednu poznámku k objektivům. Obvykle platí, že monofokální objektivy mají lepší přenos obrazu než ty typu ZOOM. Při výběru vašeho budoucího objektivu není od věci na to trochu myslet. ;)

To stejné platí i pro stativ (článek v přípravě). Levné plastové stativy jsou známé tím, že se dokáží i v mírném větru nepatrně rozvibrovat. K čemu jsou pak všechny ty poučky výše, když to stativ všechno pokazí. Chcete fotit krajinu ze stativu za každého počasí na různých místech republiky? Tak to se investici do kvalitního stativu nevyhnete. Výrobce vám řekl, že zrovna jeho stativ za 2 tisíce je „top“? No, jak myslíte… Já bych mu nevěřil.

Malá vsuvka

Ne všechny rady výše použijete za každých okolností. Fotíte-li například nějakou akci, kde jsou lidé či zvířata v pohybu, tak není možné dodržet všechno. Naopak by takový stativ, samospoušť, předsklopené zrcátko, popř. přicloněný objektiv byl na škodu.

Se stativem se obvykle špatně pohybuje. Samospoušť vás zdržuje od pořízení fotografie v ten pravý čas. Předsklopené zrcátko by nepomohlo vůbec (pokud nefotíte krajiny a nehybné scény). Přicloněné objektivu je sice dobré, ale když potřebujete dosáhnout co možná nejkratších časů vlivem například špatného osvětlení, tak to není úplně dobrá volba.

Osobní zkušenost

Nepatřím zrovna k těm fotografům, kteří by sebou po každé vláčeli stativ, monopod (článek v přípravě) či další podobné věci. Nicméně k jednomu závěru jsem při fotografování došel. Konkrétně k tomu, že pokud chcete mít opravdu ostré fotky, je třeba pro to také něco udělat. O to více, čím méně je kolem světla. Dovolím si jeden příklad.

Ostré fotky při západu slunce

Nedávno jsem si udělal výlet do Tao čajovnyExterní odkaz v České Lípě (mimochodem návštěvu i místní čaje vřele doporučuji). Bylo již pozdě, a i když slunce sice ještě nezapadlo, na čajovnu svými paprsky nedosáhlo. Ideální čas na názornou zkoušku ostření. Budu mít ostré fotky? No uvidíme…

Všech pět fotografií níže má nastavenou stejnou expoziciExpoziční čas 2 sekundy, clona f/7,1, citlivost ISO 100. Pro každý bod níže byly vytvořeny celkem 3 fotografie. Z nich pak byly vybrány ty nejméně rozmazané. Ačkoliv fotografování netrvalo dlouho, vlivem zapadajícího slunce jsou poslední fotografie o něco tmavší než ty první.

Při testu jsem postupoval následovně:

  1. Scénu jsem nejprve fotografoval z ruky,
  2. poté ze stativu (článek v přípravě), kterého jsem jsem se držel,
  3. následně ze stativu na samospoušť (3 sekundy),
  4. ze stativu se samospouští a s předsklopeným zrcátkem,
  5. ze stativu, se samospouští v režimu živého náhledu (Live View).

Jak to nakonec dopadlo? Podívejte se na fotografie níže s příslušnými komentáři.

Fotografováno z ruky (1)
9 tipů pro ostré fotky: fotografie pořízena z ruky
Fotografie pořízena z ruky – velice rozmazaná (ještě aby ne, při čase expozice)

Při expozičním čase 2 sekundy se není čemu divit, že byla fotografie rozmazaná. Fotografováno bylo starým objektivem Canon EF 55-200 mm f/4,5-5,6 II USM. Ohnisková vzdálenost byla nastavena ve všech případech stejně a to velice blízko 200 mm.

Fotografováno ze stativu a přidržováno rukou (2)
9 tipů pro ostré fotky: fotografie pořízena ze stativu
Fotografie pořízena ze stativu – při přidržování rukou

Fotografie výše je již o dost ostřejší (ještě aby ne, když je fotoaparát na stativu (článek v přípravě)). Fotograf (já) se však dopustil jednoho klasického neduhu. Při snímání ze stativu jsem se držel fotoaparátu. Výsledkem je rozmazání fotografie vlivem pohybu celé soustavy. Co jsem viděl, s podobným problémem se setkává větší část fotografů.

Fotograf poctivě zaostřuje, různě při tom tlačí a posouvá fotoaparát s objektivem. Když pak domáčkne spoušť, celá soustava se hne a to je problém.

Fotografováno ze stativu + samospoušť (3)
9 tipů pro ostré fotky: fotografie pořízena ze stativu se samospouští
Fotografie pořízena ze stativu se samospouští

Neduh výše řeší použití samospouště. Fotograf pečlivě nastaví vše co potřebuje, stiskne spoušť a pouští se fotoaparátu. Ten se během několika chvil ustálí a fotografie je pak ostřejší. Jak můžete vidět na fotografii výše – jedná se o značnou změnu k lepšímu.

Stativ + samospoušť + předsklopení zrcátka (4)
9 tipů pro ostré fotky: fotografie pořízena ze stativu se samospouští a s předsklopeným zrcátkem
Fotografie pořízena ze stativu se samospouští a s předsklopeným zrcátkem

Funkce předsklopení zrcátka je moc prima věc. Ve spojení se samospouští totiž takové fotografování probíhá následovně:

  • nastavíte expozici a zaostříte,
  • stisknete spoušť,
  • zrcátko se sklopí tak, že jsou vidět lamely závěrky,
  • počká se několik sekund (dle nastavení samospouště),
  • snímek se vyfotografuje.
Informace Některé fotoaparáty mohou nastavit u funkce předsklopení zrcátka rovněž i prodlevu před pořízením snímku. Tato prodleva se obvykle pohybuje v řádech jedné až několika málo sekund. V podstatě jde o samospoušť, jen se to jmenuje jinak.

Abyste rozuměli, tak pohyb zrcátka před samotným pořízením snímku dokáže značně rozhýbat soustavu (fotoaparát + objektiv + stativ). Při aktivování funkce předsklopení zrcátka se sice soustava rozhýbá také, ale stačí se před pořízením snímku ustálit.

Stativ + samospoušť + režim živého náhledu (5)
9 tipů pro ostré fotky: fotografie pořízena ze stativu se samospouští v režimu živého náhledu
Fotografie pořízena ze stativu se samospouští v režimu živého náhledu

Pokud váš fotoaparát nedisponuje funkcí předsklopení zrcátka, tak nemusíte zoufat. Stačí zaktivovat dnes běžně dostupnou funkci živý náhled neboli Live View. Při jejím zapnutí je totiž zrcátko trvale zvednuto. Stačí jen správně zaostřit a pak exponovat. Pro jistotu samozřejmě přes samospoušť, kabelovou spoušť, popř. dálkovou spoušť.

Informace Nejzákeřnější časy při snímání ze stativu jsou pak kolem 1/60 sekundy až cca 1/4 sekundy. Kratší časy jsou tak rychlé, že soustavu nestačí rozkmitat. Krátké rozkmitání soustavy při delších časech zase nemá takový vliv na výslednou fotografii.

Fotografie výše jsou záměrně zmenšeny. Ano, chci ušetřit vaše mobilní data. :D Jak se zdá, tak fotografie ze stativu na samospoušť jsou všechny stejné. Abych demonstroval, že tomu tak není, připravil jsme si ještě jeden srovnávací snímek níže.

Shrnutí všech fotografií
9 tipů pro ostré fotky: srovnání jednotlivých snímků
9 tipů pro ostré fotky: srovnání jednotlivých snímků, klikněte pro zvětšení

Vidíte na fotografii výše nějaký rozdíl mezi snímky 3 až 5? Který se vám zdá nejostřejší? Rozdíly jsou malé, ale mě osobně přijde, že snímek 5 je neostřejší. Ano, přiznávám, že to není zrovna příliš světlý a reprezentativní vzorek. Ale pro tento článek a chytrého fotografa začátečníka jsou fotografie výše plně dostačující.

Závěrem

Jak už jste jistě pochopili, mít ostré fotky dá někdy malinko zabrat. Nejde vždy jen o počasí – tedy o dostatek světla. Problém může být mnohem složitější. Z článku byste si měli odnést několik věcí. Především to, že:

  • se špinavou a zaprášenou technikou dobré snímky nepořídíte,
  • se nemusíte bát stativů a pevných podložek, na které fotoaparát jednoduše položíte,
  • samospoušťdálková spoušť dokáží divy
  • a že s kvalitním vybavením jde práce hned lépe od ruky.

Tímto doufám, že jsem dostatečně odpověděl na četné dotazy z vašich řad. :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *